Pochwy
Pochwa mostu napędowego stanowi
obudowę zawartych w niej mecha-
nizmów, zapewnia im należyte warunki pracy oraz przenosi obciążenia wynikające z ciężaru samochodu, powstające przy przekazywaniu napędu na koła, występujące podczas hamowania, a także wskutek działania sił bocznych. Konstrukcja pochwy musi odznaczać się dostateczną wytrzymałością oraz sztywnością zapewniającą poprawne warunki pracy umieszczonych w mej mechanizmów, a zwłaszcza kół zębatych przekładni głównej.
Pochwy mostów napędowych mogą być jednolite lub dzielone. Pochwy jednolite wykonywane są najczęściej przez wytłaczanie z rur. Spotyka się także pochwy spawane, nitowane i odlewane. Te ostatnie stosuje się w ciężkich samochodach ciężarowych. O sposobie wykonania pochwy decydują zwykle możliwości technologiczne wytwórni. Na rys. 14.21 przedstawiono przykładowo kolejne fazy wykonania jednolitej pochwy tylnego mostu metodą tłoczenia z blachy. Na rys. 14.22 przedstawiono jednolite pochwy mostów napędowych — spawaną i odlewaną.
Pochwy dzielone złożone są z dwóch lub więcej członów połączonych śrubami. Są one cięższe od pochew jednoczłonowych, ale łatwiejsze do wykonania, a więc tańsze. Na rys. 14.23 przedstawiono dzieloną dwuczłonową pochwę tylnego mostu samochodu Lublin. W pochwach trzyczłono-
wych część środkową — obudowę przekładni głównej — najczęściej wykonuje się jako odlew, do którego śrubami przymocowuje się osłony półosi.
Siły i momenty działające na pochwę przekazywane są na ramę (lub samonośne nadwozie) przez elementy zawieszenia pojazdu. Najczęściej most napędowy połączony jest z ramą półeliptycznymi resorami, przejmującymi reakcje sił i momentów działających na koła. W innych rozwiązaniach reakcje sił pionowych przenoszone są przez elementy sprężyste zawieszenia, a pozostałe reakcje — sił poziomych oraz momentów — przenoszone
są przez pochwę wału napędowego (rys. 14.24). Konstrukcja taka jest jednak cięższa i bardziej skomplikowana.
W niektórych pojazdach reakcje sił poziomych i momentów przenoszone są z mostu na ramę przez tzw. drążki reakcyjne. Rozwiązania takie stosuje się zwłaszcza w samochodach trzyosiowych, przy zawieszeniach tylnego i środkowego mostu napędowego.
W obliczeniach wytrzymałościowych pochwę traktuje się jako belkę podpartą na dwóch podporach leżących w płaszczyźnie kół, obciążoną siłami i momentami wynikającymi z działania obciążeń statycznych, maksy-
malnej siły napędowej, maksymalnej siły hamującej oraz maksymalnej siły bocznej. Podobnie jak przy obliczaniu półosi — poszczególne przypadki obciążenia oblicza się osobno. Po określeniu wartości działających reakcji wykonuje się wykresy momentów zginających w dwóch płaszczyznach oraz momentu skręcającego, oblicza się obciążenia zastępcze i sprawdza wartości naprężeń w niebezpiecznych przekrojach.