Wytwarzanie odkuwek
Odkuwki stosuje się przy wytwarzaniu części silnikowych, które w różnych miejscach mają niejednakowe przekroje poprzeczne, a jednocześnie są narażone na zginanie, rozciąganie lub skręcanie. Przy kuciu własności mechaniczne metalu poprawiają się wskutek tego, że pod działaniem siły uderzenia następuje rozpad dużych kryształów i struktura metalu staje się drobnoziarnista.
W silnikach przemysłowych, okrętowych, samochodowych i ciągnikowych z reguły stosowane są odkuwki stalowe, jak np. wały korbowe, kor-bowody, wały rozrządu, koła zębate napędu rozrządu, zawory itp. W silnikach lotniczych i niekiedy — w samochodowych o dużej liczbie obrotów (sportowych i wyścigowych) — stosowane są również odkuwki ze stopów aluminium i magnezu. Przez kucie otrzymuje się ze stopów aluminium półfabrykaty na tłoki, głowice silników" chłodzonych powietrzem, wirniki sprężarek doładowujących, a ze stopów magnezu — półfabrykaty na pokrywy łożysk głównych, korpusy pomp olejowych, wirniki sprężarek i szereg innych drobnych części.
Ze względu na sposób wykonania rozróżniamy dwa zasadnicze rodzaje odkuwek:
1)odkuwki swobodne,
2)odkuwki matrycowe (foremnikowe).