Wytwarzanie korbowodów
Zadaniem korbowodów jest przenoszenie na wał korbowy sił powodowanych przez ciśnienie gazów, oddziałujące na tłok. Pracę korbowodów
charakteryzują zmienne obciążenia w znacznym stopniu zbliżone do udarowych. Ciśnienie gazów wywołuje w trzonie korbowodu znaczne naprężenia ściskające i wyboczające. Siły bezwładności tłoka i samego korbowodu wywołują w poprzecznym przekroju korbowodu naprężenia rozciągające i zginające.
Znaczną wytrzymałość korbowodów na zmęczenie osiąga się przez stosowanie stali wysokiej jakości, należyte przekucie połączone z właściwym układem włókien w odkuwce oraz stosowanie specjalnych metod zwiększania wytrzymałości powierzchniowych warstw trzona korbowodu.
Na. rys. 384—387 przedstawiono korbowody do niektórych silników samochodowych i ciągnikowych.
Korbowody do silników samochodowych i ciągnikowych mają trzon o zmiennym przekroju dwuteowym, którego powierzchni nie obrabia się mechanicznie.
Szeroki zakres zastosowania mają ostatnio korbowody z przewierconym w trzonie kanałem o średnicy 4 7 mm, skierowanym wzdłuż osi łączącej środki otworów stopy i główki korbowodu. Kanał ten służy do smarowania pod ciśnieniem sworznia tłokowego. Środkowa półka korbowodu posiada wówczas odpowiednie zgrubienie.
Zwykle w główkę korbowodu wciska się tulejkę brązową.
Ze względu na rodzaj łożyska w stopie, korbowody do silników samochodowych i ciągnikowych można podzielić na trzy grupy: a) korbowody, w których otwór stopy jest wylany bezpośrednio stopem przeciwciernym; b) korbowody ze zwykłymi panewkami cienkościennymi; c) korbowody z cienkościennymi panewkami bimetalicznymi.
W korbo wodach dwóch pierwszych grup stosuje się komplety podkładek pomiędzy płaszczyznami podziału stopy korbowodu w celu umożliwienia wyrównania zużycia stopu przeciwciernego. W korbowodach ostatniej grupy nie stosuje się podkładek, lecz dokładnie szlifuje płaszczyzny podziału stopy. Korbowody te znalazły najszersze zastosowanie ze względu na szereg zalet wykazywanych w czasie eksploatacji silnika.
W większości korbowodów do silników samochodów i ciągników stopa jest dzielona w płaszczyźnie prostopadłej do osi trzona korbowodu. Korbowody niektórych silników wykonuje się ze skośnie przeciętymi stopami (KD35), przez co osiąga się pewne zmniejszenie szerokości stopy (łatwość montażu).
Czoła główki i stopy korbowodu są najczęściej położone symetrycznie względem osi trzona (korbowody symetryczne).
Zwykle sam korbowód i pokrywa jego stopy nie mogą być zamienione na inne odpowiednie części, gdyż podlegają ostatecznej obróbce po złożeniu, podobnie jak tuleje w główkach zwykle są obrabiane ostatecznie po wciśnięciu w korbowód, co zapewnia dużą dokładność wymiarów i wzajemnego położenia.
W wielu konstrukcjach korbowodów przewidziane są nadlewki technologiczne, które obrabia się przez przeciąganie, frezowanie lub wykonuje się w nich nakiełki; służą one jako bazy pomocnicze do ustawiania korbowodów na obrabiarkach.