Przykłady konstrukcji zawieszeń
z reguły stosuje się niezależne zawie-
szenie przednich' kół. Bardzo często
stosuje się także niezależne zawieszenie tylnych kół. Zależne zawieszenie tylnych kół ma zastosowanie tylko w samochodach osobowych ze sztywnymi tylnymi mostami napędowymi. Przykładem takiego rozwiązania jest tylny most napędowy samochodu Polski Fiat 125p (rys. 16.24a) zawieszony na dwóch podłużnych resorach piórowych. Resory, składające się z czterech piór, mocowane są do nadwozia na sworzniach — w przedniej części, oraz na wieszakach — w tylnej. W skład elementów zawieszenia wchodzą tu ponadto dwa amortyzatory teleskopowe oraz gumowe resory pomocnicze mocowane do elementów nośnych nadwozia.
Na rys. 16.246 przedstawiono inny sposób zawieszenia zależnego tylnego mostu napędowego samochodu osobowego. Elementami sprężystymi są tu sprężyny śrubowe współpracujące z podłużnymi wahaczami. Ponieważ sprężyny nie przenoszą sił poprzecznych do ich osi, most prowadzony jest przez dwa drążki reakcyjne przenoszące siły wzdłużne oraz drążek reakcyjny poprzeczny (tzw. drążek Panharda) przenoszący na nadwozie siły boczne działające na koła.
Przykłady niezależnego zawieszenia tylnych kół napędzanych przedstawiono na rys. 16.25 oraz na rysunkach 16.10 i 14.206. We wszystkich tych przypadkach elementami sprężystymi są sprężyny śrubowe, a siły wzdłużne i poprzeczne przenoszone są przez wahacze i drążki reakcyjne. W zawieszeniach tego typu najczęściej stosuje się wahacze skośne.
Niezależne zawieszenia tylnych kół nienapędzanych przedstawiono na rys. 16.26 oraz na rysunkach 15.3 i 16.12.
Zawieszenie samochodu Volkswagen K70 (rys. 16.26) składa się z wahaczy skośnych oraz sprężyn śrubowych, wewnątrz których znajdują się amortyzatory. W samochodzie FIAT 128 (Zastawa 101) — rys. 15.3 — elementem sprężystym rybiego zawieszenia jest poprzeczny resor piórowy. Natomiast w Simce 1100 (rys. 16.12) zastosowano drążki skrętne, współpracujące z wahaczami wleczonymi.
Niezależne zawieszenie przednich kół napędzanych ilustrują rysunki 16.27 oraz 14.20a. Na rys. 16.27