Mosty napędowe
Most napędowy jest zespołem ele-
mentów nośnych i mechanizmów
napędowych, spełniających zadanie
osi, przejmującej część ciężaru sa-
mochodu oraz przekazującej napęd od
wahl napędowego na koła jezdne. Za-
leżnie od usytUoWania dzielimy mosty
napędowe na tylne, przednie oraz środkowe — spotykane w samochodach o więcej niż dwu osiach.
W skład mostu napędowego wchodzą następujące mechanizmy przeniesienia napędu: przekładnia główna, mechanizm różnicowy i półosie. Ponieważ w przednich mostach napęd przenoszony jest na koła kierowane, półosie muszą być wyposażone w przeguby homokinetyczne, umożliwiające przekazywanie napędu przy różnych kątach skrętu kół.
Zależnie od konstrukcji zawieszenia, a więc od sposobu powiązania kół z podwoziem, rozróżniamy sztywne mosty napadowe oraz mosty z niezależnym zawieszeniem kół.
Sztywne mosty napędowe (rys. 14.la) — spotykane w większości samochodów ciężarowych, a także w wielu samochodach osobowych — charakteryzują się tym, że ich mechanizmy umieszczone są w sztywnej obudowie, zwanej pochwą reakcyjną, przenoszącej składową ciężaru samochodu, obciążenia dynamiczne powstające w wyniku hamowania, przyspieszania i działania przyspieszeń pionowych oraz obciążenia spowodowane przekazywaniem napędu. Sztywny most napędowy wraz z kołami wchodzi w skład tzw. mas nieresorowanych pojazdu i jest połączony z ramą (lub samonoś-nym nadwoziem) elementami zawieszenia.
Mosty z kołami niezależnie zawieszonymi nie mają pochwy, a przekładnia główna z mechanizmem różnicowym znajduje się w obudowie przykręconej do ramy (lub nadwozia samonośnego) i wchodzi w skład tzw.
mas resorowanych pojazdu — odizolowanych mechanizmami zawieszenia od bezpośredniego działania wstrząsów wywołanych nierównościami drogi. Napęd doprowadzany jest do kół przez półosie, których położenie kątowe zmienia się podczas względnych ruchów nadwozia i kół. Rozróżnia się mosty z półosiami przegubowymi (rys. 14.16) — z równoległym prowadzeniem kół — oraz z półosiami wahliwymi (rys. !4.1c).