Korygowanie ciężaru korbowodu
Ze względu na konieczność dokładnego wyrównoważenia mas korbowody silników szybkobieżnych muszą spełniać poza wymaganiami dotyczącymi dokładności obróbki i gładkości powierzchni dodatkowe wymagania odnośnie ich całkowitego ciężaru i stosunku ciężaru łba do ciężaru stopy. W produkcji seryjnej niekiedy stosuje się dobieranie dla każdego silnika kompletu korbowodów o zbliżonych do siebie ciężarach i podobnych rozdziałach ciężaru na łeb i stopę. W nowoczesnych silnikach, zwłaszcza w produkcji wielkoseryjnej i masowej, ustala się dla wszystkich produkowanych do danego typu silnika korbowodów jednakowy ciężar oraz stosunek ciężaru łba do ciężaru stopy, co sprawdza się na zakończenie procesu technologicznego i w razie potrzeby koryguje przez sfrezowanie odpowiedniej ilości materiału w specjalnie przewidzianych na to miejscach.
Rozdział ciężaru korbowodu na łeb i stopę sprawdza się zwykle w sposób następujący. Najpierw nasuwamy łeb korbowodu na nieruchomo osadzony sworzeń, tak że środek wahań pokrywa się z osią otworu w łbie i następnie ważymy stopę. Z kolei podobnie osadzamy korbowód stopą na nieruchomym sworzniu i ważymy łeb. W ten sposób wyznaczamy ilość metalu, jaką należy usunąć na łbie lub stopie. Do sprawdzania rozdziału ciężaru korbowodu na łeb i stopę stosowane są również specjalne wagi. Kładąc korbowód na wadze w ten sposób, że łeb spoczywa na jednej szalce, a stopa na drugiej — odczytujemy rozkład ciężaru. W szybkobieżnych silnikach dopuszczalne odchyłki ciężaru łba lub stopy korbowodu wahają się w granicach 2f10 G.
Do usuwania nadmiaru metalu stosuje się najczęściej frezarki poziome wyposażone w odpowiednie przyrządy. Rys. 334 przedstawia przyrząd do frezowania łba korbowodu przy korygowaniu jego ciężaru.