Dokręcanie nakrętek śrub głowicy
Przed każdą regulacją luzów zaworów, a także po każdorazowym zdjęciu głowicy należy dokręcić nakrętki głowicy. Przy wykonywaniu tej czynności należy pamiętać o kolejności dokręcania. Kolejność dokręcania nakrętek oraz wielkość momentu mają bezpośredni wpływ na prawidłowe ułożenie się głowicy na kadłubie silnika, od czego zależy prawidłowa i bezawaryjna praca silnika. Między innymi nieprawidłowe wykonanie tej czynności może powodować niszczenie uszczelek głowicy oraz jej odkształcenie. Kolejność dokręcania nakrętek i śrub głowicy silnika M-20 i S 21 podano na rysunkach 2.6 i 2.7
Nakrętki śrub głowicy należy dokręcać przy zimnym silniku, używając do tej operacji klucza dynamometrycznego. Wielkość momentów dokręcania podano w tablicy 2—5.
Zastępczo w warunkach garażowych można klucz dynamometryczny zastąpić wagą sprężynową 2, na której można odczytać z siłą ilu kilogramów działamy na przedłużacz klucza. Przedłużacz 1, nasadzony na klucz, wykonany jest ze spłaszczonej rury (rys. 2.8).
Odległość od punktu, w którym zaczepiona jest waga sprężynowa,
do środka nakrętki musi wynosić 1 metr. Jeżeli w czasie dokręcania wskazówka wagi wskaże np. 7 kg, to ponieważ działamy ramieniem o długości 1 metra, moment dociągania nakrętki będzie wynosił 7 kGm. Ramię klucza może być odpowiednio krótsze, wtedy siła odpowiednio większa. Trzeba tylko pamiętać, że długość ramienia pomnożona przez siłę daje moment w kilogramometrach.