Zużycie paliwa
Podstawową zasadą, którą powinien stosować kierowca, aby uzyskać niskie zużycie paliwa, jest łagodne przyspieszanie bez gwałtownych zrywów w czasie jazdy oraz unikanie częstego hamowania. Ważnym czynnikiem, wpływającym na zużycie paliwa, jest utrzymywanie cieczy chłodzącej w optymalnym zakresie temperatur 80 ± 5° C.
Szczególnie ważne jest przeciwdziałanie spadkowi temperatury poniżej 70° C przez odpowiednie zaciągnięcie żaluzji chłodnicy (na odpowiednią wysokość). Poza tym na zwiększone zużycie paliwa wpływa również jazda na ogumieniu ze zbyt małym ciśnieniem powietrza oraz nieprawidłowa zbieżność kół przednich.
W praktyce wspomniane uprzednio ogólne zalecenia sprowadzają się do możliwie powolnego zwiększania nacisku na pedał przyspieszenia, tzn. należy spokojnie zmieniać prędkość jazdy, jak również unikać częstego hamowania. W im dłuższym czasie udaje się utrzymać stałą prędkość jazdy wyłącznie na 3. biegu, w tym większym stopniu zużycie paliwa zbliżać się będzie do wartości (odpowiadających danej prędkości pojazdu) przedstawionych na rysunku 1.19. Wielkości zużycia paliwa podane na wykresach odnoszą się do stałych prędkości jazdy na 3. biegu w określonych warunkach drogowych. W czasie normalnej eksploatacji samochodu używane są wszystkie biegi, w związku z czym zużycie paliwa może odbiegać od podanych wielkości.
Wielu użytkowników stawia pytanie, ile powinno wynosić zużycie paliwa dla samochodów Warszawa 223 i 224. Odpowiedź na to pytanie
nie zawsze jest możliwa. Wynika to z faktu, że zużycie paliwa zależy od wielu czynników, jak np.:
stanu technicznego eksploatowanego pojazdu,
warunków drogowych w jakich jest eksploatowany,
— sposobu jazdy (szczególnie dotyczy to kierowców początkujących).
W przypadku konieczności sprawdzenia zużycia paliwa należy zapoznać się z Monitorem Polskim Nr 36 z dnia 30.1.1971 r., wydanym na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 20.1.1971 r. oraz z PN-67/S-04000, która określa sposób przeprowadzenia kontrolnego pomiaru zużycia paliwa.
Kontrolne zużycie paliwa samochodów Warszawa, określone według podanej normy, wynosi:
Warszawa 223 — 12 1/100 km,
Warszawa 224 — 13 1/100 km.
Należy pamiętać, że przy dojazdach do skrzyżowań, przeszkód drogowych itp. nie należy przyspieszać, ponieważ następnie w większości przypadków trzeba hamować. W takich przypadkach przyspieszanie jest zbyteczne, a jedynie zwiększa zużycie paliwa.
Następnym ważnym czynnikiem, związanym z zużyciem paliwa, jest wykorzystywanie 3. biegu, kiedy prędkość jazdy samochodu jest mniejsza od dolnej wartości dla tego biegu, a konieczne jest gwałtowne przyspieszenie pojazdu. Wiele pojazdów, użytkowanych w warunkach miejskich, jest przeciążana przez jazdę na 3. biegu przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co wynika z nieznajomości właściwości silników.