Zmiana oleju w czasie docierania
Ważnym zagadnieniem podczas docierania jest zmiana oleju. Częstość wymiany oleju będzie zależała od przestrzegania czystości przy montażu. Wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia metalowe (np. opiłki) i niemetalowe (np. piasek), które dostają się do silnika w czasie montażu lub też nie zostały dostatecznie dokładnie usunięte w czasie mycia, są spłukiwane przez olej i wraz z nim dostają się do łożysk i na gładź cylindrową powodując porysowanie ich powierzchni.
Z podanych względów powstaje konieczność dwukrotnej lub trzykrotnej wymiany oleju podczas docierania. Przy takiej zmianie oleju należy przemyć miskę olejową i oczyścić filtr zgrubny, a po zakończeniu docierania trzeba oczyścić również osadnik i wkładki filtru dokładnego lub niekiedy nawet wymienić je na nowe. Jeżeli olej spuszczany z silnika jest bardzo zanieczyszczony, to przed powtórnym napełnieniem silnik należy przepłukać olejem wrzecionowym. Gdy hamownia wyposażona jest w filtr do oleju, do płukania silnika można używać zwykłego oleju silnikowego. W ten sposób zmniejsza się asortyment olejów używanych w hamowni i upraszcza się gospodarkę olejową.
W wytwórniach produkujących masowo silniki samochodowe stosuje się centralny obieg oleju, który zapewnia stały dopływ oczyszczonego i odświeżanego oleju i przepłukiwanie nim docieranego silnika. Stały przepływ dużych ilości czystego oleju przez silnik ma zasadnicze znaczenie dla jakości procesu docierania i przyśpiesza jego przebieg. Przepływający olej usuwa bowiem natychmiast powstające przy docieraniu cząsteczki ścieranego materiału, odprowadza różne zanieczyszczenia i polepsza warunki smarowania.
Schemat jednego z rozwiązań centralnej instalacji olejowej pokazany jest na rys. 478. Przepływ oleju w tej instalacji jest następujący. Z rurociągu zasilającego 1 olej po przejściu przez filcowy filtr dokładnego oczyszczania 2 i filtr silnika 3 zostaje doprowadzony do przewodów smarowania silnika. Olej nie krąży w silniku, lecz po przejściu przez niego spływa wraz z zanieczyszczeniami do zbiorczego przewodu odprowadzającego 4. Przy przejściu przez filtr magnetyczny 5 oddzielone zostają cząsteczki magnetyczne metali, a w specjalnym oddzielaczu 6 zostaje usunięta woda. Tak częściowo oczyszczony olej przepływa do pierwszego zbiornika 7, skąd pompy 8 przepompowują go przez separatory odśrodkowe 9 do drugiego zbiornika 10 zasilającego centralnie całą instalację. Olej w zbiorniku zasilającym podgrzewany jest grzejnikami parowymi 11 do temperatury 90r100°C, aby temperatura oleju doprowadzanego do silników nie zmniejszała się poniżej 60f80°C. Tłoczenie czystego oleju z powrotem do rurociągu zasilającego odbywa się za pomocą pompy 12 poprzez zbiornik wyrównawczy 13. Ciśnienie oleju dopływającego do silników reguluje się zaworem przelewowym 14.