Wytwarzanie wałków rozrządowych
Wałek rozrządczy silnika spalinowego służy do napędu popychaczy zaworów mechanizmu rozrządu oraz szeregu mechanizmów pomocniczych, jak np. pompy olejowej, rozdzielacza zapłonu, mechanizmu zasilania paliwem itp.
Konstrukcyjnie wałki rozrządcze mało się od siebie różnią. Główne różnice polegają na ilości, kształcie i położeniu krzywek. Liczba czopów, na których jest ułożyskowany wałek rozrządczy zwykle odpowiada liczbie czopów głównych wałów korbowych.
Wałki rozrządcze niektórych silników mają otwór przelotowy wzdłuż całego wałka. Otwór ten służy do doprowadzania oleju, a niekiedy przechodzi przez niego cięgno regulatora.
Na wałkach rozrządczych silników gaźnikowych znajdują się zwykle mimośrody do napędu pompy paliwowej. W środkowej części większości wałków rozrządczych nacięte jest uzębienie skośne służące do przekazywania obrotów.na wałek napędu rozdzielacza zapłonu i pompy olejowej (rys. 276 i 280).
Na przednim końcu wałka rozrządczego znajduje się zwykle kołnierz lub czop z rowkiem wpustowym dla osadzenia koła zębatego do napędu wałka (rys. 277).
Wałki rozrządcze silników spalinowych nie przenoszą większych sił i nie podlegają znaczniejszym obciążeniom. Jednakże specyficzne warunki pracy powodują zaostrzenie wymagań dotyczących ich wykonania. W ZSRR obowiązuje norma GOST 611552, w której ustalono warunki techniczne dotyczące wykonania wałków rozrządczych do silników ciągnikowych.
Do wytwarzania kutych wałków rozrządczych stosuje się stale węglowe o dobrych własnościach hartowniczych w gatunkach 45, 40G i 50G.