Wyposażenie elektryczne
Rozdzielacze zapłonu różnią się charakterystyką regulatora odśrodkowego. Do isilników M-20 stosuje się rozdzielacz typ 44-44/1, zaś do silnika S-21 typ 44-44/11. Symbole te są uwidocznione na tabliczkach znamionowych rozdzielaczy. Przed sprawdzeniem kąta wyprzedzenia zapłonu należy ustawić wielkość szczeliny między stykami przerywacza (rys. 2.56), która powinna wynosić od 0,35 mm do 0,45 mm. Zwiększenie szczeliny między stykami powoduje skrócenie czasu ich zwarcia i zwiększenie kąta wyprzedzenia zapłonu, a zmniejszenie przerwy wydłuża czas zwarcia styków i zmniejsza kąt wyprzedzenia. Ustawiając styki należy zwrócić szczególną uwagę na ich czystość.
W przypadku gdy styki są częściowo wypalone, należy wyrównać ich powierzchnię za pomocą płaskiego pilniczka, a nie papierem ściernym, jak to niektórzy robią. W razie wypalenia styków nasuwa się przypuszczenie, że powodem tego może być uszkodzony kondensator. Aby go sprawdzić bez specjalnych przyrządów, można posłużyć się prostym urządzeniem pokazanym na rysunku 2.57, zasilanym prądem z sieci o napięciu 220 V.
Kondensator z siecią łączy się przez żarówkę 220 V, która chroni przed zwarciem w przypadku uszkodzenia kondensatora. Gdy żarówka zaświeci się, świadczy to o zwarciu wewnętrznym i konieczności wymiany kondensatora. Jeżeli zaś żarówka się nie żarzy, należy odłączyć końcówki 1 i 2 od kondensatora, a zbliżać końcówkę 4 do obudowy. Przed zetknięciem końcówki z obudową powinna przeskoczyć iskra. Brak jej przy powtórzonej parokrotnie próbie świadczy o uszkodzeniu wewnętrznym wymagającym wymiany kondensatora. Po sprawdzeniu elementów układu zapłonowego można przystąpić do właściwego ustawienia zapłonu.
Kąt wyprzedzenia zapłonu powinien wynosić w silniku M-20 —8° przed dojściem tłoka do zwrotu zewnętrznego oraz 5° w silniku S 21 przy paliwie o LO 78 (wg RM). Przy paliwach o wyższej LO zapłon należy odpowiednio przyspieszyć. Ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu przeprowadza się w następujący sposób:
zdjąć pokrywę wziernika koła zamachowego (rys. 2.58);
zdjąć kopułkę rozdzielacza zapłonu, zwracając uwagę na położenie obsady przewodu świecy zapłonowej pierwszego cylindra;
zapalić lampkę oświetlenia silnika, przy czym wyjąć jej przewód ze złącza i połączyć go zaciskiem niskiego napięcia cewki zapłonowej;
obracać wałem korbowym silnika do chwili, kiedy palec rozdzielacza (od strony płytki stykowej) znajdzie się naprzeciw obsady przewodu świecy pierwszego cylindra, a stożkowy trzpień w otworze wziernika wskaże 5° przed kulką na kole zamachowym, która oznacza położenie tłoka pierwszego cylindra w położeniu zwrotu zewnętrznego (ZZ).
W tym położeniu, jeśli zapłon jest dobrze ustawiony, powinna zapalić się lampka oświetlenia silnika.
Jeśli lampka nie zapali się, należy ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu w następujący sposób:
poluzować wkręt rozdzielacza 1 (rys. 2.56);
obracać obudową rozdzielacza aż do chwili zapalenia się lampki, przy czym lekkie naciśnięcie palca rozdzielacza w kierunku pokazanym strzałką na rysunku 2.56 powinno spowodować zgaśniecie lampki;
dokręcić mocno wkręt ustalający 2;
połączyć przewód lampki normalnie, założyć pokrywę wziernika i kopułkę rozdzielacza.
Selektor oktanowy używany jest do zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu w przypadku stosowania paliw o różnej liczbie oktanowej. Przesunięcie płytki selektora 3 o jedną działkę odpowiada zmianie kąta wyprzedzenia zapłonu o 2°. Przesunięcie płytki w kierunku oznaczonym „—" powoduje opóźnienie zapłonu, przesunięcie w kierunku zapłonu.