Wykańczająca obróbka otworów w łbie i w stopie
Obróbkę wykańczającą otworów w łbie i w stopie poprzedza zwykle obróbka pośrednia, zwana obróbką półwykańczającą. Obróbkę półwykańczającą przeprowadza się z reguły po zmontowaniu wstępnie obrobionego
korbowodu. W odniesieniu do otworu w łbie obróbka ta ma najczęściej na celu jego przygotowanie do wtłoczenia tulei brązowej i polega na rozwiercaniu lub bardzo dokładnym wytaczaniu. Półwykańczającą obróbka otworu w stopie korbowodu z wstawianymi panewkami łożyskowymi sprowadza się do rozwiercania lub wytaczania.
Szeroko rozpowszechnioną metodą obróbki pół wykańczającej otworu łba
i stopy jest ich jednoczesne, bardzo dokładne wytaczanie. Na rys. 332 przedstawiono schemat takiej operacji na dwuwrzecionowej wytaczarce na przykładzie obróbki głównego korbowodu silnika gwiazdowego. W tym przypadku ustalenie całkowicie obrobionego korbowodu odbywa się na jego zewnętrznych powierzchniach łba i stopy.
Wydajniejsze i bardziej jeszcze rozpowszechnione zwłaszcza w produkcji masowej jest jednoczesne bardzo dokładne wytaczanie obu otworów przy użyciu czterowrzecionowej wytaczarki, przy czym każdy otwór obrabiany jest w dwóch przejściach. Schemat takiej operacji pokazano na rys. 333, a przebieg jej jest następujący. Po szybkim dosunięciu stołu do jednej pary wrzecion, następuje przełączenie posuwu z szybkiego na roboczy, po czym jest wykonywane wytaczanie w pierwszym przejściu obu otworów w jednym korbowodzie; z kolei stół zostaje szybko dosunięty do drugiej pary wrzecion, następuje przełączenie posuwu z szybkiego na roboczy i wykonywane jest wytaczanie w drugim przejściu obu otworów
w drugim korbowodzie. Po zatrzymaniu obrabiarki pierwszy korbowód przestawia się na miejsce drugiego, a drugi zdejmuje się z obrabiarki. Przy innej odmianie jednoczesnej obróbki otworów w łbie i w stopie na czterowrzecionowej wytaczarce na jej stole zamocowuje się tylko jeden korbowód i oba otwory wytacza się w dwóch przejściach z jednego ustawienia.
Przy obróbce korbowodu z bezpośrednim wylewaniem stopem łożyskowym można w zupełności poprzestać na zwykłym wytaczaniu, ponieważ wszelkie niedokładności wpływają tylko na równomierność warstwy stopu łożyskowego. Gładkość powierzchni w danym przypadku jest zupełnie nieistotna, gdyż powstający przy tym ślad zgrubnej obróbki w kształcie żłobka śrubowego tylko pomaga lepszemu połączeniu ze stopem łożyskowym.
Obróbkę wykańczającą otworów w łbie i w stopie korbowodu wykonuje się po wtłoczeniu w otwór łba tulei brązowej. Niekiedy po wtłoczeniu stosuje się przepychanie otworu w łbie. W danym przypadku operacja przepychania sprzyja zamocowaniu wtłoczonej tulei w korbowodzie. W wielu wytwórniach obróbka wykańczająca otworów w łbie i w stopie polega na jednoczesnym bardzo dokładnym wytaczaniu przy użyciu opisanych wyżej dwu lub czterowrzecionowych obrabiarek. Ustalanie korbowodu do tej operacji odbywa się na pomocniczych podstawach obróbkowych lub też za pomocą specjalnych trzpieni ustawczych wprowadzanych w otwory łba i stopy i usuwanych po zakończeniu mocowania.
Różna trwałość ostrzy noży przy jednoczesnym wytaczaniu otworu w brązowej tulei łba i otworu w stalowej stopie korbowodu zmniejsza w pewnym stopniu wydajność tej operacji i z tego względu szereg wytwórni wykonuje bardzo dokładne wytaczanie obu wymienionych otworów oddzielnie. W tym przypadku po wtłoczeniu tulei brązowej i po wstępnym obrobieniu za pomocą przepychacza, najpierw obrabia się wykańczająco otwór w stopie, a następnie wykorzystując ten otwór do ustalenia przeprowadza się obróbkę wykańczającą otworu w łbie.
Ze względu na stosunkowo małą trwałość ostrza noża do wytaczania przy skrawaniu stali w niektórych wytwórniach obróbka wykańczająca otworu w stopie polega na rozwiercaniu i szlifowaniu. Szlifowanie umożliwia uzyskanie wymaganej dokładności położenia osi otworu w stopie, jest ono jednak operacją kosztowną ze względu na niedużą wydajność i brak możliwości stosowania wielopozycyjnych i wielonarzędziowych obrabiarek, jak ma to miejsce przy bardzo dokładnym wytaczaniu. Do szlifowania korbowód ustala się na obrobionych płaszczyznach bocznych stopy i za pomocą kołka wprowadzonego w otwór w łbie.
W przypadku korbowodów z panewkami cienkościennymi otwór w stopie korbowodu po bardzo dokładnym wytaczaniu lub po szlifowaniu podlega jeszcze gładzeniu, które umożliwia uzyskanie zarówno potrzebnej dokładności, jak i gładkości powierzchni.