Własności ruchowe samochodu
Bilans sił
X = F0
Ponieważ X = Fm a F0 = Ft + Fa + Fp + Fb
więc F„ = Ft + Fa + Fp + Fb
Poszczególne składniki siły oporów ruchu F0 zostały określone w rozdziale 6.2 następującymi zależnościami:
Siła oporów toczenia Ft = / • G cos a Siła oporów wzniesienia Fw = G sin a Siła oporów powietrza Fp = 0,613 Cx - S • v2
a
Siła oporów bezwładności Fb = 8 • G —
Podstawiając te wyrażenia oraz wzór 6.31, określający siłę napędową FN, otrzymuje się równanie bilansu sił w postaci jawnej, to znaczy takiej, w której występują wszystkie czynniki mające wpływ na własności ruchowe pojazdu
Nie wszystkie wymienione siły muszą działać na pojazd jednocześnie. Zależy to od aktualnych warunków ruchu. Np. na płaskiej nawierzchni siła oporów wzniesienia F„ — 0; jeżeli pojazd porusza się ruchem jednostajnym, siła oporów bezwładności Fb = 0. W szczególnych przypad
kach mogą także występować dodatkowe, dla uproszczenia nie uwzględniane dotychczas, siły oporów. Przykładem takiej siły jest siła oporów uciągu (tzw. siła na haku), występująca w przypadku ciągnięcia przyczepy.
Analiza bilansu sił na podstawie równania 7.2 jest kłopotliwa. Dlatego, zamiast metody obliczeniowej, wygodniej jest posługiwać się metodą wykreślną. W tym celu na wykresie o współrzędnych F—v (siła — prędkość) y~~SZ rysuje się krzywą siły napędowej
na kołach FN oraz krzywą sumy sił oporów ruchu F0. Stan chwilowej równowagi tych sił — a więc spełnienie równania bilansu — następuje w punkcie przecięcia się krzywych. Punkt przecięcia C (rys 7.1) wyznacza na osi odciętych prędkość samochodu, odpowiadającą chwilowej równowadze siły napędowej (na danym biegu i przy określonym kącie otwarcia przepustnicy) oraz aktualnie działających oporów ruchu (wzniesienie, przyspieszanie itp.). Krzywa FQ ma na tym wykresie przebieg podobny do krzywej Fp (rys. 6.12), lecz jest przesunięta w stosunku do osi v o wartość Ft+Fw--Fb — stałą bez względu na prędkość ruchu. Siły FN i F0 równoważą się w punkcie C, co oznacza, że w danej chwili pojazd porusza się z prędkością vc.
Przedstawiony stan równowagi jest stanem chwilowym. Na przykład fakt występowania siły oporów bezwładności świadczy o tym, że samochód
porusza się ruchem przy-
spieszonym, a więc jego prę-
dkość wzrasta. Wzrostowi
prędkości towarzyszy spa-
dek wartości siły napędowej
FN, a więc zmniejszanie się
przyspieszenia pojazdu. Po-
ciąga to za sobą spadek
wartości siły oporów bez-
władności Fb, a zatem i spa-
dek wartości sumarycz-
nej siły oporów ruchu F0.
W związku z tym ustala się
nowy stan równowagi sił
w punkcie Q (rys. 7.2) — na przecięciu krzywej siły napędowej i no-
wej krzywej oporów ruchu F'0 — przy czym F'0 - Ft--Fw+Fpi ponieważ
Fb= 0.
Jeżeli wskutek zmiany warunków drogowych kąt pochylenia drogi zmniejszy się do zera, zniknie również składowa siły oporów ruchu pochodząca od oporów wzniesienia (Fw = 0). Wówczas krzywa sumarycznej siły oporów ruchu F"0 = FtĄ-Fp znajdzie się na wykresie F—v poniżej krzywej F'Q. Stan równowagi przesunie się do punktu C2, któremu odpowiada prędkość jazdy vC2 — większa niż prędkość jazdy na wzniesieniu vcl.
Jeżeli charakterystyka siły napędowej FN nie jest charakterystyką zewnętrzną, wówczas kierowca może zwiększyć wartość siły napędowej na kołach, zwiększając dawkę paliwa doprowadzanego do cylindrów. Wciśnięcie pedału przyspiesznika sprawia, że wzrasta siła napędowa na kołach i ustala się nowy stan równowagi w punkcie C3 — na przecięciu krzywej oporów ruchu Fg" z nową charakterystyką FN'. Punktowi temu odpowiada też nowa, większa niż poprzednio, prędkość vC3. Oczywiście zmianie prędkości ruchu — przyspieszaniu pojazdu — towarzyszy pojawienie się siły oporów bezwładności. Występowanie tej siły sprawia, że zmiany prędkości pojazdu są powolne, mimo stosunkowo szybko występujących zmian siły napędowej. Gdy równowaga sił ustali się, pojazd znów porusza się ruchem jednostajnym i siła oporów bezwładności zanika.
Analogicznie zmienia się stan równowagi sił działających na pojazd, jeżeli siła napędowa maleje lub jeżeli z jakichkolwiek przyczyn wzrastają opory ruchu. Punkt przecięcia obu lini na wykresie przesuwa się wtedy w lewą stronę, czemu odpowiada zmniejszenie się prędkości pojazdu.
Jak widać, prędkość jazdy samochodu samoczynnie dostosowuje się do warunków ruchu, zależnych od siły napędowej na kołach i występujących oporów. Zmiana któregokolwiek z tych czynników powoduje zmianę prędkości ruchu, przy czym ustalające się nowe warunki równowagi odpowiadają nowej stałej prędkości. Samochód dąży więc samoczynnie do poruszania się ruchem jednostajnym.
W dotychczasowych rozważaniach dla uproszczenia rozpatrywano równowagę sił oporów ruchu i siły napędowej tylko na jednym biegu. W rzeczywistości siłę napędową samochodu na każdym biegu ilustruje inny wykres. Dlatego rzeczywisty wykres równowagi wygląda tak, jak to przedstawiono na rys. 7.3 na przykładzie samochodu osobowego z trzystopniową skrzynką biegów. Na wykres naniesiono szereg linii przedstawiających sumaryczną siłę oporów ruchu F0 przy różnych kątach nachylenia drogi, tzn. przy różnych wartościach siły oporów wzniesienia Fw. Wykres taki, nazywany wykresem trakcyjnym lub wykresem ruchowym, umożliwia określenie własności ruchowych samochodu na każdym biegu.
Niekiedy wykres trakcyjny samochodu wykonuje się w nieco innych współrzędnych. Mianowicie siłę napędową na kołach zastępuje się tzw. zapasem (lub nadmiarem) siły napędowej. Ponieważ z wystarczającym przybliżeniem można przyjąć, że opory powietrza Fp są dla danego samochodu określone jedną, nie zmieniającą się charakterystyką Fp — f(v), wartości siły oporów powietrza odejmuje się od siły napędowej. Wówczas równanie bilansu ma postać
FN-FP = Ft+Fw+Fb Różnicę sił występującą po lewej stronie równania 7.3 nazywamy zapasem (nadmiarem) siły napędowej i oznaczamy symbolem Fs
Fz = FN-FP
Wykres zapasu siły napędowej F, w funkcji prędkości v najłatwiej wykonać w sposób graficzny, na podstawie wykresu siły napędowej FN w funkcji v. Sposób postępowania przedstawiono na rys. 7.4. Na wykres FN = = f(v) nanosi się krzywą oporów powietrza Fp, po czym dla każdej odciętej v określa się różnicę rzędnych FN—Fp i nanosi się ją jako rzędną Fz na nowy wykres Fz = f(v).
Siły oporów ruchu występujące po prawej stronie równania 7.3 zmieniają się w zależności od warunków drogowych, jednak nie zależą od prędkości ruchu pojazdu. Dlatego na wykresie trakcyjnym we współrzędnych Fg—v Unie określające zmienne opory ruchu są poziome — równoległe do osi v — i zamiast nanosić je na wykres, wystarczy sporządzić dodatkowe podziałki na osi rzędnych. Wykres taki przedstawiono na rys. 7.5. Jest to przekształcona (przez zmianę współrzędnej FN na Fg) postać wykresu z rys. 7.3.
Wykres trakcyjny we współrzędnych Fz—v umożliwia łatwe określanie wartości oporów, jakie samochód może pokonać podczas jazdy w różnych warunkach, a więc określenie własności ruchowych samochodu.
W celu porównywania własności ruchowych różnych samochodów stosuje się jeszcze inną postać wykresu trakcyjnego, na którym nadmiar siły napędowej Fz zastępuje się bezwymiarowym wskaźnikiem dynamicznym D
Fs _ Fjt—Fp G ~ G
Podstawiając do wzoru 7.5 zależniość 7.3 otrzymuje się
F.77 j 17 /'G-cosa-fG-sina+S-G-^-
_ ri+rK--tb _ g
G
stąd
D = /cosa+sina-f& — = —
g g
Dla małych wzniesień można przyjąć z wystarczającym przybliżeniem, że
<|> = /cos a+sin a = fĄ-w
Więc
D=f-wi-S— (7.6)
Wzór 7.6 jest przekształconą postacią równania bilansu sił.
Wykres wskaźnika dynamicznego D w funkcji prędkości ruchu nazywamy charakterystyką dynamiczną pojazdu. Wykres taki nie różni się kształtem od wykresu trakcyjnego F, = f(v) (rys. 7.5); jedyną różnicę stanowi fakt, że na osi rzędnych zamiast Fz naniesiona jest podziałka wskaźnika dynamicznego D. Bardzo często wskaźnik dynamiczny podaje się w procentach. Wówczas
£%=^-100% (7.5a)
Wskaźnik dynamiczny jest wielkością zmienną dla danego samochodu, podobnie jak zmienna jest siła napędowa. Za wartości porównawcze przyjmuje się największą wartość wskaźnika dynamicznego Dmax (na biegu I) oraz największą wartość wskaźnika dynamicznego na najwyższym biegu. W tablicy 7.1 podano orientacyjnie średnie wartości wskaźnika dynamicznego Dmax dla różnych rodzajów samochodów.
Analizując przekształconą postać równania bilansu sił — wzór 7.6 — można określić maksymalne graniczne wartości charakteryzujące własności ruchowe samochodu. Są to: maksymalna prędkość, maksymalne przyspieszenie i największe wzniesienie, jakie może pokonać pojazd.
Maksymalna prędkość osiągana jest wówczas, gdy możliwości dynamiczne samochodu są wykorzystywane tylko do pokonania oporów ruchu, tzn. wtedy, gdy zarówno opory wzniesienia, jak i opory bezwładności równe są zero. Jeżeli a = w = 0, to równanie 7.6 przyjmie postać
D=f
Wobec tego prędkość maksymalna vmax jest to prędkość, którą na wykresie charakterystyki dynamicznej przedstawia odcięta punktu przecięcia krzywej wskaźnika dynamicznego na najwyższym biegu z poziomą linią / = const (rys. 7.6). Zgodnie ze znormalizowanymi warunkami określania prędkości maksymalnej wartości / przyjmuje się dla poziomej drogi o nawierzchni betonowej.
Największe przyspieszenie amax samochód osiąga wówczas, gdy możliwości dynamiczne samochodu są wykorzystane w maksymalnym stopniu na przyspieszanie. Opory wzniesienia w = 0. Równanie bilansu ma więc postać
g
stąd
Dmax -f
Analogicznie można wyznaczyć maksymalne wzniesienie, jakie może pokonać pojazd. Wówczas przyjmujemy, że a = 0 i równanie bilansu ma postać
Dmax =f+Wmax
a stąd
™max = Dmax-f