Wiercenie otworów olejowych
Olej do smarowania
sworznia tłokowego jest
najczęściej doprowadzany
albo krótkimi otworami w
łbie korbowodu, albo długimi otworami wzdłuż jego trzona. W pierwszym
przypadku otwory olejowe
wykonuje się na wiertarkach pionowych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Przykład takiego
przyrządu pokazany jest na rys. 329. Korbowód ustala się na powierzchniach czołowych łba i stopy oraz w otworze łba na kołku 1, zaciskanie korbowodu odbywa się za pomocą nakrętki 2 i podkładki 3 z wycięciem.
Niekiedy w łbie zamiast otworu wykonuje się od góry wąskie przecięcie frezem tarczowym.
Otwory olejowe w trzonach korbowodów należą do głębokich otworów (np. w silnikach samochodowych i ciągnikowych mają one zwykle średnice 457 mm i długości 1005200 mm). Używanie do ich wiercenia zwykłych wiertarek pionowych stwarza niebezpieczeństwo znacznego zbaczania
wiertła i dlatego najczęściej, zwłaszcza przy produkcji wielkoseryjnej i masowej, stosuje się do tego celu obrabiarki specjalne (rys. 330). Są to zwykle obrabiarki pionowe z nieruchomym wiertłem 1, natomiast obrabiany przedmiot 2 wykonuje ruch obrotowy i posuw. W celu ułatwienia odprowadzenia wiórów posuw ten odbywa się z góry na dół.