Uszczelnianie nadwozia
W niektórych samochodach woda przecieka pod uszczelką przedniej lub tylnej szyby. Przyczyną tego stanu jest nierównomierne przyleganie uszczelki gumowej do blach nadwozia, szczególnie na łukach szyb lub na połączeniach samej uszczelki. Chcąc usunąć usterkę, należy odchylić wargę uszczelki i miejsce puste wypełnić specjalną pastą uszczelniającą M.K. Dla pewności można też pod pozostałe miejsca uszczelki wsunąć cienki wałeczek zrobiony z tejże masy, co z pewnością zabezpieczy całkowicie przed przeciekami wody do wnętrza pojazdu.
Zdarza się, że woda może przeciekać przez szybki obrotowe w przednich drzwiach. Należy wówczas sprawdzić, czy przyczyną jest wadliwa uszczelka, czy też zbyt słabo dociśnięta szybka do krawędzi uszczelki. Uszczelkę popękaną lub odkształconą należy wymienić na nową. W innym przypadku wystarczy podgiąć wystający z drzwi zaczep klameczki, co zwiększy nacisk szybki na uszczelkę, a tym samym usunie przeciek.
Przy pozostałych szybach należy sprawdzić, czy prawidłowo są osadzone w rynienkach i czy po zamknięciu górnymi krawędziami przylegają na całej długości do górnych ramek drzwi.
Uszczelnienie drzwi stanowią dwie uszczelki: zewnętrzna — przyklejona na obwodzie drzwi i wewnętrzna — przybita gwoździami do obrzeża otworu drzwiowego.
Uszczelka zewnętrzna zabezpiecza przed przedostawaniem się kurzu i wody do wnętrza samochodu, wewnętrzna zaś spełnia rolę dodatkowego uszczelnienia, które jest jednocześnie elementem wykańczającym otwór drzwiowy. Prawidłowość przylegania uszczelki zewnętrznej sprawdza się przez natarcie kredą. Po zamknięciu, a następnie otwarciu drzwi uzyskuje się odcisk na nadwoziu. Miejsce z brakiem odcisku będzie wskazywać nieszczelność. Aby uszczelnić to miejsce, należy podkleić pasek gumowy między uszczelką a drzwiami. Do podklejania używa się kleju, ogólnie dostępnego pod nazwą handlową Butapren.
Przed klejeniem z powierzchni uszczelki należy usunąć zanieczyszczenia za pomocą papieru ściernego, po czym nasmarować obie powierzchnie klejone klejem. Po przeschnięciu przez około 15 minut posmarować po raz drugi tylko drzwi i uszczelkę przykleić.
Po przedostaniu się wody lub kurzu do bagażnika należy zwrócić uwagę na uszczelkę pokrywy bagażnika. W starszych typach samochodów Warszawa uszczelka zamontowana w rynience nasiąkała wodą i była siedliskiem rdzy. Powodowało takie ubytki blachy, że odpadała częściowo i sama rynienka. Naprawę nadwozia w takim stanie może przeprowadzić tylko specjalistyczny warsztat blacharski.
W każdym przypadku należy starą uszczelkę usunąć, oczyścić rynienkę z rdzy, polakierować ją, a następnie przykleić nową uszczelkę na krawędzi tejże rynienki. Zapobiegnie to na przyszłość zniszczeniu blach nadwozia, a jednocześnie dobrze uszczelni bagażnik.
Przy okazji należy sprawdzić obrzeże samej pokrywy bagażnika, gdyż i ono może być naruszone przez korozję.
W nowych typach samochodów usterka ta nie występuje, a nieszczelność polega zwykle na zerwaniu lub odklejeniu się uszczelki, co łatwo można samemu usunąć.
W celu uzyskania szczelności nadwozia i zabezpieczenia go przed przenikaniem kurzu i wody, należy sprawdzić połączenie blach i ewentualnie uszczelnić je pastą uszczelniającą, a następnie pomalować lakierem.