Układ chłodzenia
Układ chłodzenia utrzymuje poszczególne elementy silnika w dopuszczalnych granicach temperatur oraz wyrównuje temperaturę w różnych jego częściach. Wskutek niewłaściwego chłodzenia może nastąpić przegrzanie lub przechłodzenie silnika.
Przegrzanie silnika powoduje pogorszenie smarowania, sprzyja samozapłonom i spalaniu detonacyjnemu, a wskutek zmniejszonego napełnienia cylindrów maleje moc silnika. W przypadku bardzo silnego przegrzania silnika powstają naprężenia cieplne, które mogą doprowadzić do zatarcia tłoka w cylindrze, urwania korbowodu, pęknięcia wału korbowego, zniszczenia układu rozrządu lub całego silnika.
Przechłodzenie silnika powoduje skraplanie się części paliwa, które rozrzedza olej na ściankach cylindrów, pogarszając jego właściwości smarne, co przyczynia się z kolei do nadmiernego zużycia gładzi cy-' lindrów. Pogarsza się również przebieg spalania, obniża się moc silnika, a zwiększa zużycie paliwa.
W czterosuwowych silnikach o zapłonie elektrycznym są stosowane dwa zasadnicze sposoby chłodzenia: cieczą (pośrednie), przy którym ciepło od nagrzanych części odbierane jest przez ciecz i następnie odprowadzane do otaczającego powietrza, oraz powietrzem (bezpośrednie), gdy ciepło jest odprowadzane bezpośrednio do otaczającego powietrza.