ŚWIECE ZAPŁONOWE
Najczęściej występujące niedomagania świec zapłonowych spowodowane są: niewłaściwym odstępem między elektrodami, zaolejeniem elektrod, nagromadzeniem się nagaru na elektrodach, zanieczyszczeniem lub pęknięciem górnej części izolatora. Zbyt duży odstęp między elektrodami świec powoduje przerwy zapłonu w cylindrach, natomiast zbyt mały odstęp przyczynia się do szybszego zwierania się elektrod przez gromadzący się nagar. Dlatego też stosując mniejszy odstęp należy świece częściej sprawdzać i czyścić.
Nagar na metalowej obudowie świecy oraz zanieczyszczenie górnej części izolatora mogą być przyczyną „wypadania" zapłonów wskutek uchodzenia prądu wysokiego napięcia na masę. Powodem zaolejenia elektrod jest zwykle nadmierna ilość oleju w misce olejowej silnika lub zużycie pierścieni tłokowych. Szybkie gromadzenie się nagaru na świecach jest rezultatem pracy silnika na zbyt bogatej mieszance lub przenikania do cylindrów nadmiernej ilości oleju. Świece z pękniętym izolatorem nie nadają się do dalszej pracy i powinny być wymienione.
Niesprawną świecę wykrywa się przez kolejne wyłączanie świec podczas pracy silnika na biegu jałowym. Świecę wyłącza się przez zdjęcie nasadki z przewodem wysokiego napięcia. Po wyłączeniu niesprawnej świecy silnik pracuje z takimi samymi przerwami, jak i przed wyłączeniem jej. Natomiast wyłączenie świecy prawidłowo pracującej powoduje zwiększenie nierównomierności pracy silnika.