Stanowiska do mycia i czyszczenia
Czyszczenie i mycie to czynności poprzedzające wszelkiego rodzaju obsługę samochodów.
Czyszczenie pojazdu polega na usuwaniu z jego nadwozia pyłu, śmieci itp., odkurzeniu obić tapicerskich, wytarciu szyb, elementów wnętrza nadwozia, wytarciu silnika itd. W przypadku znacznego zanieczyszczenia podwozia należy z niego usunąć większe bryły błota, śniegu czy lodu. Dodatkowe zabiegi oczyszczające wykonuje się w samochodach o nadwoziach specjalnych — np. służących do przewozu artykułów spożywczych (pieczywa, mięsa).
Do czyszczenia używa się odkurzaczy, szczotek, skrobaków i czyściwa. Odkurzacze mogą być stałe, przenośne lub przewoźne. Są one zwykle wyposażone w silniki elektryczne. Niekiedy spotyka się odkurzacze pneumatyczne. W tych ostatnich działanie ssące wywołane jest przepływem sprężonego powietrza doprowadzanego z instalacji zakładowej. Odkurzacze stałe, z dużymi silnikami elektrycznymi, przeznaczone są zwykle do czyszczenia nadwozi specjalnych oraz nadwozi autobusów. Do czyszczenia nadwozi samochodów osobowych stosuje się najczęściej małe, przenośne odkurzacze z silnikami elektrycznymi małej mocy (rys. 9.1.).
Pojazdy myje się czystą wodą lub wodą z dodatkiem środków chemicznych. Do mycia zespołów stosuje się często urządzenia, w których czynnikiem myjącym może być para wodna, ropa i in.
Pojazdy myje się ręcznie lub w sposób zmechanizowany.
Stanowiska do mycia ręcznego powinny zapewniać wygodny dostęp zarówno do nadwozia, jak i podwozia pojazdu. W tym celu wyposaża się je w różnego rodzaju pomosty, podnośniki lub kanały. Do mycia samochodów ciężarowych o łatwym dostępie do podwozia stosuje się niekiedy płyty.
Powierzchnie, na których ustawia się samochód do mycia, powinny być tak ukształtowane, żeby zużyta woda miała dobry odpływ do studzienek ściekowych, zapobiegających tworzeniu się kałuży.
Woda do mycia pobierana jest z sieci wodociągowej, lub z innych źródeł, jak naturalne zbiorniki wody, studnie itp. W celu uzyskania właściwego ciśnienia stosuje się różnego rodzaju pompy, napędzane najczęściej silnikami elektrycznymi. Na rys. 9.2. przedstawiono zasadę działania pompy nurnikowej. Silnik elektryczny 1 za pośrednictwem mechanizmu korbowego 2 wywołuje postępowo-zwrotny ruch nurnika 3. Woda zasysana jest przez jednokierunkowy zawór 4, a w powrotnym ruchu — tłoczona z cylindra przez zawór 5 do przewodu 6. Regulowany zawór przelewowy 7 ustala żądane ciśnienie wody w przewodzie 6. W przypadku przekroczenia nastawionego ciśnienia zawór ten otwiera się i woda przewodem 8 przepływa z powrotem do przestrzeni przed pompą. Manometr 9 służy do kontroli ciśnienia wody. Często spotyka się tego rodzaju pompy wielocylindrowe, a także z cylindrami obustronnego działania.
Oprócz pomp nurnikowych stosuje się również pompy wirnikowe (odśrodkowe) oraz pompy tłokowe (rys. 9.3). Wydajność tego rodzaju pomp wynosi 20-M00 l/min, moc silnika napędzającego 1,1-4-3,7 kW, a ciśnienie wody — do 2,5 MPa.
Regulację ilości wody wypływającej z przewodu oraz kształtu jej strumienia umożliwiają końcówki pistoletowe (rys. 9.4 i 9.5).
W celu zapobieżenia plątaniu się giętkich przewodów stosuje się samoczynne zwijadła (rys. 9.6).
Do zmechanizowanego mycia pojazdów stosuje się myjnie z obrotowymi szczotkami o długim miękkim włosiu (rys. 9.7) oraz urządzenia natryskowe i osuszające, ustawiane szeregowo z myj-
niami szczotkowymi (rys. 9.8) i tworzące niekiedy zautomatyzowane linie o dużej przepustowości. Zmechanizowane urządzenia myjące nie tylko ułatwiają pracę, ale ponadto zapewniają znaczne oszczędności, a to dzięki skróceniu czasu mycia, zmniejszeniu zużycia wody oraz zmniejszeniu poboru energii elektrycznej.
Oprócz omówionych urządzeń sprzęt do mycia i czyszczenia samochodów stanowią gąbki do zmywania nadwozi, różnego rodzaju szczotki, urządzenia do wytwarzania piany z szamponu, specjalne dmuchawy, nagrzewnice powietrza do suszenia pojazdów po umyciu ich.