Reklama
A A A

Stabilizatory

Stosowanie sprężystych elementów za- wieszenia powoduje, że podczas jazdy na zakręcie lub pod działaniem in­nych sił bocznych nadwozia samochodów przechylają się w kierunku poprzecznym do kierunku ruchu. Daje się to odczuć szczególnie wyraźnie w szybkich samochodach osobowych oraz w dużych samochodach cięża­rowych, których środek ciężkości usytuowany jest wysoko. W takich samochodach koniecznie jest stosowanie urządzeń zabezpieczających przed nadmiernymi przechyłami nadwozia — tzw. stabilizatorów. W samochodach osobowych stosuje się najczęściej stabilizatory mechaniczne w postaci drążków7 skrętnych związanych z elementami prowa­dzącymi kól jednej osi (rys. 16.22). Skręcenie drążka jest proporcjonalne do różnicy ugięć prawego i lewego koła. Działanie stabilizatora zmniejsza różnice chwilowych obciążeń działających na elementy sprężyste jednej osi, a więc jak gdyby powoduje wzrost sztywności zawieszenia po stronie bardziej obciążonej oraz zmniejszenie sztywności zawieszenia po stronie mniej obciążonej. W samochodach ciężarowych stosuje się czasem stabilizatory hy­drauliczne, które spełniają te same zadania co stabilizatory mechaniczne, a ponadto wydatnie tłumią drgania nadwozia. Schemat działania stabiliza­tora hydraulicznego przedstawiono na rys. 16.23.