Sprawność
Jak wyjaśniono poprzednio, silnik spalinowy przetwarza energię chemiczną zawartą w paliwie na pracę mechaniczną, odbieraną z wału korbowego. Nie jest jednak możliwe wykorzystanie całej energii dostarczonej w paliwie do silnika. W czasie zachodzących w silniku przemian część tej energii zostaje roztrwoniona. Tylko 25-4-40% energii dostarczonej do silnika zostaje zamienione na pracę użyteczną. Pozostała część (60-4--4-75%) zostaje stracona. Do zasadniczych składników strat energii zalicza się (rys. 2.19):
energię odbieraną w postaci ciepła przez układ chłodze-na silnika;
energię uchodzącą w postaci ciepła zgromadzonego w gazach spalinowych;
energię nie wyzwalaną z paliwa wskutek jego niezupełnego spalania;
energię traconą w postaci ciepła oddawanego do otoczenia przez rozgrzane części silnika;
energię zużywaną na pokonanie oporów tarcia wewnątrz silnika;
energię zużywaną na wywołanie przepływu powietrza, paliwa i spalin w silniku (napełnianie i oczyszczanie cylindra);
energię zużywaną do napędu urządzeń pomocniczych (np. pompy wtryskowej).
Miarą wykorzystania energii zawartej w doprowadzonym do silnika paliwie jest sprawność ogólna (efektywna) re silnika. Nazywamy tak stosunek energii uzyskanej w postaci pracy
mechanicznej odebranej z wału korbowego do energii chemicznej zawartej w paliwie
_ energia oddana w postaci pracy mechanicznej ^e energia dostarczona do silnika w paliwie
Sprawność jest zawsze mniejsza od jedności , a pomnożona przez 100 wskazuje, ile procent energii dostarczonej do silnika zostało w nim zamienione na pracę mechaniczną