ROZDZIELACZ ZAPŁONU
Do najczęściej spotykanych niedomagań rozdzielacza zapłonu zalicza się: opalenie styczek przerywacza, nieprawidłową odległość między styczkami, osłabienie sprężyny styku ruchomego (młoteczka) lub zacieranie się go na osi, zużycie fibrowego lub turbaksowego zderzaka współpracującego z krzywką wałka rozdzielacza zapłonu, zużycie krzywek i łożysk wałka rozdzielacza zapłonu.
Wskutek opalenia styczek przerywacza zwiększa się opór przewodności prądu, co z kolei powoduje zmniejszenie prądu niskiego napięcia, a więc i prądu wysokiego napięcia cewki zapłonowej. W sumie powoduje to zakłócenia w pracy silnika. Powodem znacznego iskrzenia i opalenia styczek przerywacza mogą być niedomagania kondensatora, zaolejenie styczek lub zbyt mały odstęp między nimi. Opalone styczki należy oczyścić, a zaolejone przetrzeć czystą szmatą zmoczoną w nieetylizowanej benzynie.
Nadmierny odstęp między styczkami przerywacza zmniejsza czas zamknięcia styków, wskutek czego zmniejsza się prąd niskiego i wysokiego napięcia w cewce zapłonowej. Jest to częsty powód zakłóceń pracy silnika, szczególnie podczas jego pracy z wysoką prędkością obrotową. Niewskazane jest również nadmierne zwiększanie odstępu między styczkami przerywacza zapłonu, gdyż powoduje to zwiększenie kąta wyprzedzenia zapłonu (zmniejszenie przerwy powoduje zmniejszenie kąta wyprzedzenia zapłonu).
Zbyt mała przerwa między styczkami przerywacza w rezultacie zwiększenia czasu zamknięcia styków i przepływu prądu w uzwojeniu pierwotnym cewki, wzmaga iskrzenie i opalanie styczek przerywacza, szczególnie przy małej prędkości obrotowej silnika. Odstęp między styczkami przerywacza zmniejsza się wskutek zużycia krzywki wałka rozdzielacza zapłonu, jak również wskutek zużycia zderzaka styku ruchomego.
Osłabienie sprężyny styku ruchomego lub zacinanie się styku na osi powoduje zmniejszenie lub przerwę prądu w uzwojeniu pierwotnym cewki zapłonowej. Jest to z kolei przyczyną zakłóceń w pracy silnika lub całkowitego przerwania jego pracy. Osłabioną sprężynę należy wymienić, a zacinanie się styku ruchomego usunąć przez oczyszczenie go wraz z osią i nasmarowanie.
Wskutek zużycia krzywki wałka rozdzielacza zapłonu zmniejsza się przerwa między styczkami przerywacza, a w związku z tym i kąt wyprzedzenia zapłonu. Bicie krzywki, będące powodem zużycia łożysk wałka rozdzielacza, zmienia wielkość odstępu między styczkami, a więc i kąty wyprzedzenia zapłonu w różnych cylindrach silnika. Rozdzielacz zapłonu ze znacznie zużytymi łożyskami i krzywkami, a także z niesprawnie działającym mechanicznym lub podciśnieniowym regulatorem wyprzedzenia zapłonu (osłabienie sprężyny, brak szczelności) należy oddać do naprawy lub wymienić na nowy.
Znaczne iskrzenie i opalenie styczek przerywacza może być skutkiem odłączenia się kondensatora. W takim przypadku napięcie w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej obniża się tak dalece, że silnik pracuje z przerwami lub w ogóle przestaje pracować. W razie przebicia w zwykłym kondensatorze (patrz rys. 8.4b) styczki przerywacza zostają zwarte na krótko, uzwojenie pierwotne zostaje zamknięte i wskutek tego układ zapłonu przestaje pracować. Niesprawny kondensator należy wymienić na nowy.
Nagromadzenie brudu lub powstanie pęknięć w pokrywie albo w obudowie rozdzielacza zapłonu powoduje upływ prądu wysokiego napięcia na masę. Jest to nierzadko przyczyną zakłócenia pracy silnika, a w skrajnym przypadku jego zatrzymania się. Pokrywę lub obudowę zanieczyszczoną należy oczyścić, a popękaną wymienić na nową.
Przewody mogą mieć przerwy lub zwarcie na masę, wskutek starzenia się i uszkodzenia izolacji. Przerwane przewody niskiego napięcia można naprawić przez lutowanie i następnie owinięcie uszkodzonych miejsc taśmą izolacyjną. Przewody wysokiego napięcia z uszkodzoną izolacją wymienia się na nowe.