Rodzaje zawieszeń
Pod względem konstrukcji zawszenia
dzielimy na sztywne i niezależne. Za-
wieszenia sztywne (zależne), to takie, w których oba koła jezdne osadzone są na wspólnej sztywnej osi związanej z ramą lub nadwoziem elementami sprężystymi. Zawieszenia niezależne to takie zawieszenia, w których każde z kół połączone jest z nadwoziem (lub z ramą) indywidualnie.
Zawieszenia sztywne stosowane są w większości samochodów ciężarowych oraz w niektórych samochodach osobowych jako zawieszenia tylnych mostów napędowych. Sztywne zawieszenia kół kierowanych w samochodach osobowych spotyka się bardzo rzadko. Zaletą sztywnego zawieszenia jest prostota konstrukcji, istotna zwłaszcza w przypadkach pojazdów o znacznych naciskach na osie.
Zawieszenia niezależne, jakkolwiek nieco bardziej skomplikowane, mają szereg zalet w stosunku do zawieszeń sztywnych, co powoduje, że w ostatnich latach obserwuje się coraz powszechniejsze ich stosowanie, nawet w samochodach ciężarowych. Najistotniejsze zalety to: zmniejszenie mas nieresorowanych samochodu, korzystniejsza pod względem stateczności ruchu kinematyka zawieszenia oraz możliwość stosowania bardzo miękkich elementów sprężystych.
O ile w znacznej większości zawieszeń sztywnych elementami sprężystymi, na których zawieszona jest oś nośna lub most napędowy, są podłużne resory piórowe, o tyle zawieszenia niezależne cechuje znaczna liczba odmiennych rozwiązań konstrukcyjnych, różniących się niekiedy w istotny sposób kinematyką ruchu koła. Na rys. 16.5 przedstawiono schematycznie typowe rozwiązania niezależnych zawieszeń kół. Wśród stosowanych rozwiązań rozróżnia się trzy zasadnicze grupy:
zawieszenia z wahaczami poprzecznymi,
zawieszenia z wahaczami podłużnymi,
zawieszenia z pionowym prowadzeniem kół.
Każda z tych grup obejmuje wiele odmian, różniących się szczegółami konstrukcji oraz rodzajami i usytuowaniem elementów sprężystych i tłumiących. Spotyka się także systemy mieszane lub pośrednie — np. wa-
hacze skośne. W zawieszeniach osi napędzanych zadanie wahaczy poprzecznych spełniają niekiedy półosie napędowe lub półpochwy łamanych mostów napędowych.