Przewody ssące i wydechowe
Przewody ssące doprowadzają do silnika mieszankę wytworzoną w gaźniku. Przewody ssący i wydechowy (rys. 7.19) stanowią wspólny odlew lub są łączone za pomocą śrub. W silniku górnozaworowym są mocowane do głowicy, a w silniku dolnozaworowym do kadłuba silnika. Szczelność połączenia zapewnia uszczelka metalowo-azbestowa i prawidłowe dokręcenie śrub mocujących.
Układ wydechowy powinien być tak zbudowany, aby uchodzące z silnika spaliny nie wywoływały zbytniego hałasu. W silniku pozba-
wionym układu wydechowego, a szczególnie tłumika, uchodzące spaliny wywołują silny huk. Aby nie dopuścić do zbytniego nasilenia hałasu na drogach, a szczególnie w miastach, przepisy określają maksymalne natężenie dźwięków towarzyszących uchodzeniu spalin.
Układ wydechowy składa się z następujących części: kolektora (rys. 7.19), rury łączącej, tłumika i rury wydechowej (rys. 7.20). W silnikach rzędowych z reguły jeden kolektor odprowadza spaliny ze wszystkich cylindrów. W silnikach widlastych stosuje się zwykle dwa osobne układy wydechowe, po jednym na każdy rząd cylindrów.
Tłumik wydechu umieszczony jest zwykle w środkowej lub końcowej części przewodu wydechowego. Niektóre samochody są zaopatrzone w dwa lub więcej tłumików (rys. 7.20). Tylko samochody wyścigowe nie mają tłumików wydechu. Obudowa tłumika jest wykonana z blachy, a wewnątrz znajdują się rury z otworami, których zadanie polega na rozpraszaniu energii dźwięków poprzez odbijanie fal dźwiękowych. Oprócz tego spaliny przedostając się przez liczne otwory tracą intensywność pulsacji.
Z tłumika końcówka rury wydechowej odprowadza spaliny do atmosfery. Wylot umieszcza się w miejscu tak dobranym, aby spaliny nie były kierowane do wnętrza nadwozia w czasie postoju lub jazdy samochodu. W niektórych bowiem miejscach samochodu podczas jazdy wytwarza się zawirowanie powietrza, które mogłoby kierować spaliny do wnętrza nadwozia.