PORÓWNANIE SILNIKÓW O ZAPŁONIE ELEKTRYCZNYM I SAMOCZYNNYM
Silniki o zapłonie samoczynnym odznaczają się pewnymi odrębnościami zarówno pod względem konstrukcji, jak i właściwości techniczno-eksploatacyjnych. Różnice te w porównaniu z silnikami o zapłonie elektrycznym można ująć w następujących punktach:
cięższa i bardziej masywna budowa;
niższy pojemnościowy wskaźnik mocy;
mniej niebezpieczne dla otoczenia spaliny;
tańsze paliwo, niezbyt lotne, bardziej bezpieczne;
wyższa sprawność ogólna; '
mniej elastyczny bieg silnika;
mniejsze zmiany momentu obrotowego w zakresie obrotów użytecznych;
większy moment obrotowy przy umiarkowanej mocy użytecznej;
większa trwałość oraz odporność na zużycie;
— większy koszt nabycia; mniejsze zużycie paliwa;
mniejsze nakłady na obsługę i naprawy, lecz większe wymagania co do specjalizacji pracowników i wyposażenia specjalnego;
większa pewność ruchu, lecz większa wrażliwość na drobne nawet zaniedbania w obsłudze i regulacji osprzętu.
Wymienione właściwości silników o zapłonie samoczynnym decydują o ich zastosowaniu głównie w samochodach ciężarowych, ciągnikach i autobusach.