Półfabrykaty odlewane
Istnieją cztery zasadnicze metody odlewania lanych wałów rozrządu:
1)w wilgotnych formach piaskowych,
2)w suchych formach piaskowych z metalowymi wstawkami w miejscach odpowiadających krzywkom,
w kokilach z wkładkami rdzeniowymi w miejscach odpowiadających odcinkom wału pomiędzy krzywkami lub czopami,
4) w suchych formach piaskowych i następnie hartowanie.
Przy pierwszych trzech
metodach nie stosuje się obróbki cieplnej. Odpowiednią twardość powierzchni roboczych otrzymuje się przez odbielanie spowodowane szybidm odprowadzeniem ciepła. Przy stosowaniu czwartej metody utwardzanie tych powierzchni odbywa się przez miejscowe hartowanie.
W ten sposób, pomijając metodę czwartą, przez odlewanie wałów rozrządu unika się obróbki cieplnej, podczas której powstaje zwykle duża ilość braków. Oprócz tego stosując odlewanie można otrzymać półfabrykat o kształcie bardziej zbliżonym do kształtu gotowego wyrobu, niż przy kuciu, a przez to uprościć obróbkę mechaniczną; zmniejszyć naddatki na obróbkę mechaniczną powierzchni roboczych, uniknąć Rys. 387. Typowe odlewy wałów rozrządu obróbki powierzchni niepracujących, a w przypadku odlewania w kokilach — poprzestać na szlifowaniu krzywek i czopów.
Do trudności występujących przy wprowadzaniu odlewania do produkcji wałów rozrządu należy zaliczyć duży procent braków w odlewni wskutek występowania rakowatości, pęknięć, a zwłaszcza odkształceń będących wynikiem stosunkowo dużej długości odlewu przy jego małym i nierównomiernym przekroju (prostowanie lanych wałów jest trudne ze względu na kruchość żeliwa). Oprócz tego przy odlewaniu wałów z położonymi blisko siebie powierzchniami roboczymi trudne jest rozmieszczenie metalowych wkładek chłodzących i wtedy trzeba uciekać się do hartowania.
Na rys. 387 pokazano typowe odlewy wałów rozrządu małych silników, natomiast na rys. 388 — tuleje krzywkowe do dużych silników przemysłowych i okrętowych. Tuleje te zaopatrzone w zespół krzywek należących do jednego cylindra (np. krzywki: zaworu ssącego, zaworu wydechowego i sterowanego wtryskiwacza) osadzane są na gładkim stalowym wale rozrządu.