A A A

Podstawowe zespoły silnika

W skład konwencjonalnego, tłokowego silnika spalinowego wchodzą następujące zespoły: Kadłub, stanowiący szkielet łączący w całość wiele mechanizmów i części silnika. W kadłubie są umieszczone cylindry silnika. W nim są także osadzone wał korbowy, elementy mechanizmu rozrządu itd. Głowica, przykrywająca kadłub z cylindrami. W głowicy znajdują się przewody dolotowe i wylotowe oraz związane z zaworami elementy mechanizmu rozrządu. Mechanizm korbowy, którego zadaniem jest zamiana postępowego ruchu tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Mechanizm rozrządu, który steruje pracą zaworów dolotowego i wylotowego. Układ smarowania, którego zadaniem jest dostarczanie oleju do wszystkich punktów silnika wymagających smarowania. Układ chłodzenia, którego zadaniem jest odprowadzanie z cylindrów silnika nadmiernej ilości ciepła wywiązywanego podczas spalania. Układ zasilania, którego zadaniem jest dostarczanie do cylindrów paliwa i powietrza w odpowiednich proporcjach. Układ wylotowy, którego zadaniem jest odprowadzanie do atmosfery spalin usuwanych z cylindrów silnika.