Osprzęt elektryczny
Zasadnicza obsługa Układu zapłonu polega na:
obsłudze i sprawdzaniu cewki zapłonowej;
sprawdzaniu obwodów niskiego i wysokiego napięcia;
sprawdzaniu, czyszczeniu i regulacji odstępu styczek przerywacza;
sprawdzaniu kondensatora;
ustawianiu zapłonu;
smarowaniu aparatu zapłonowego;
sprawdzaniu i czyszczeniu świec zapłonowych oraz regulacji odstępu ich elektrod.
Główne dane układów zapłonu częściej spotykanych w Polsce samochodów osobowych zestawiono w tablicy 10—4.
Obsługa cewki zapłonowej sprowadza się do kilku prostych czynności. Należy przede wszystkim dbać o to, aby cewka nie była zabrudzona, zaolejona i zamoczona. Końcówkę przewodu wysokiego napięcia (centralnego) należy okresowo czyścić i dbać o to, aby była prawidłowo osłonięta gumowym kapturkiem. Izolacja przewodów nie powinna być uszkodzona lub zanieczyszczona, może to bowiem powo-
dować przebijanie iskry na masę. Oprócz tego trzeba zwracać uwagę na prawidłowe ułożenie przewodów wysokiego napięcia. Nie powinny one ocierać się bezpośrednio o metalowe części silnika, gdyż stwarza to możliwość przebijania iskry na masę w tych miejscach. Również przewody niskiego napięcia powinny być przymocowane do cewki zapłonowej, jak na rysunku 10.16, gdyż stwarza to najmniejsze możliwości występowania przebicia iskry.
Gdy silnik nie pracuje, wyłącznik zapłonu (stacyjka) nie powinien być zbyt długo włączony, gdyż powoduje to nagrzewanie się cewki zapłonowej i może doprowadzić do przepalenia jej uzwojenia.
O uszkodzeniu cewki zapłonowej świadczy osłabienie lub całkowity zanik iskry zapłonowej. Objawy te mogą niekiedy nie występować, gdy cewka jest zimna, pojawiając się i powiększając w miarę nagrzewania się ceWki lub zwiększania prędkości obrotowej silnika. W celu sprawdzenia cewki należy przede wszystkim skontrolować, czy dopływa do niej prąd i czy nie ma upływu prądu na masę. Następnie należy przy włączonym zapłonie wyjąć z kopułki aparatu zapłonowego przewód od ceWki i rozwierając styki w aparacie zapłonowym zbliżyć na kilka milimetrów końcówkę przewodu do kadłuba silnika. Powinna wówczas przeskakiwać iskra (patrz rys. 10.19).
Jeżeli cewka pracuje, lecz istnieją podejrzenia, że nie jest całkowicie sprawna, próbę można przeprowadzić jeszcze w inny sposób. Należy odłączyć przewód wysokiego napięcia od świecy zapłonowej, a następnie przy pracującym silniku między końcówkę przewodu a świecę włożyć końcówkę grafitową zwykłego ołóWka (rys. 10.17). Jeżeli po przejściu przez grafit iskra jest wyraźnie czerwona, cewka zapłonowa jest całkowicie sprawna.
W celu sprawdzenia obwodu niskiego napięcia należy zdjąć kopułkę rozdzielacza zapłonu i krzywką wałka ustawić tak, alby styki przerywacza były rozwarte, a następnie połączyć równolegle z mlmi lampkę kontrolną (rys. 10.18). Świecenie lampki po włączeniu zapłonu świadczy o tym, że Układ zapłonowy jest sprawny.
Do sprawdzenia obwodu wysokiego napięcia należy krzywkę wałka ustawić talk, aby styki przerywacza były zwarte. Następnie trzeba
wyjąć przewód wysokiego napięcia ze środkowego gniazda kopułki i zbliżyć go na odległość około 5 mm do silnika, po czym włączyć zapłon. Jeżeli podczas rozwierania styków przerywacza między prze-
wodem a silnikiem będą przeskakiwać intensywne iskry (rys. 10.19), to obwód wysokiego napięcia jest sprawny.
Czynności obsługowe związane z rozdzielaczem zapłonu są podobne i niezależnie od rodzaju rozdzielacza (tzn. jego budowy), przy czym sprowadzają się w zasadzie do sprawdzania, czyszczenia oraz regulacji lub wymiany przerywacza, a także do czyszczenia i sprawdzania kopułki.
Podczas sprawdzania przerywacza zapłonu, po zdjęciu kopułki i palca rozdzielacza, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy przerywacz nie jest zanieczyszczony olejem. Wskutek nadmiernego smarowania przerywacza zapłonu styki lub ułożyskowanie przerywa-
cza ulegają zanieczyszczeniu olejem, co powoduje upływ prądu na masę lub stałe zwarcie styków przez kroplę oleju. Szczególnie należy zwracać uwagę na zaolejenie tulejek izolacyjnych i podkładek zarówno przy ośce styku ruchomego (młoteczka), jak i przy zamocowaniu sprężyny oraz przewodu doprowadzającego prąd do przerywacza. Trzeba przy tym pamiętać, że prąd jest zwykle doprowadzany do styku ruchomego i wszelkie uszkodzenia lub zanieczyszczenia izolacji olejem są przyczyną upływu prądu na masę oraz osłabienia lub całkowitego zaniku iskry zapłonowej.
Wszystkie uszkodzone elementy należy wymienić, a zanieczyszczone lub zaolejone — oczyścić. W przypadku stwierdzenia znacznego zaole-
jenia trzeba w pierwszej kolejności starannie umyć nieetylizowaną benzyną przerywacz, posługując się przy tym pędzelkiem. Najczęściej można 'to zrobić bez wyjmowania przerywacza, jakkolwiek najdokładniej można go oczyścić po wyjęciu i rozebraniu. Podczas rozbiórki trzeba zwracać uwagę na stan oraz rozmieszczenie poszczególnych tulejek i podkładek, aby przy składaniu założyć je na właściwe miejsca. Szczególnie istotny jest stan wszystkich podkładek izolacyjnych, gdyż ich uszkodzenie powoduje upływ prądu na masę.
Podczas tych prac sprężyna styku ruchomego nie powinna ulec odkształceniu, gdyż wskutek osłabienia sprężyny przerywacza silnik będzie pracował nieprawidłowo, szczególnie przy wysokich prędkościach obrotowych. Wskutek przerw w zapłonie silnik nie osiągnie maksymalnej prędkości obrotowej. Zbyt silna sprężyna również nie jest korzystna, gdyż powoduje przyspieszone zużycie części styku ruchomego, ślizgającej się po 'krzywce. Siła sprężyny przerywacza podawana jest zwykle w fabrycznych instrukcjach naprawy. Mierzona na powierzchni styków przerywacza (rys. 10.20) wynosi najczęściej od 500 do 700 gramów.
Sprawą bardzo istotną jest stan styków przerywacza. Styczki (końcówki styków) powinny być równe i przylegać wzajemnie na całej
płaszczyźnie (rys. 10.21), przy czym Ich powierzchnie nie powinny mieć wżerów lub śladów nadtopienia. Powierzchnie powinny mieć równomierne, szaromatowe zabarwienie. Po długotrwałej pracy lub wskutek nieprawidłowego działania kondensatora, występujące między stycz-kami iskrzenie powoduje tzw. wypalenie styków, którego przyczyną
z kolei jest powstawanie na ich powierzchniach wżerów i nierówności lub warstwy ciemnych tlenków, utrudniających przepływ prądu, gdy styki są zwarte. Skutkiem tego są zakłócenia w wytwarzaniu iskry zapłonowej i gorsza praca silnika.
Styki o znacznie zużytych lub wypalonych styczkach wymienia się na nowe. Jeżeli wżery lub nierówności są niewielkie, płaszczyzny sty-
czek można spiłować pilnikiem — jedwabnikiem. W tym celu styki najlepiej wyjąć z rozdzielacza zapłonu (rys. 10.22). Należy piłować bardzo ostrożnie i dokładnie, aby po złożeniu powierzchnie obu styczek dokładnie przylegały do siebie. Ostatecznie wzajemne ich dopasowanie przeprowadza się po założeniu przerywacza do rozdzielacza zapłonu. Po rozchyleniu styków wsuwa się między nie cieniki pil-niczek i następnie dociskając wzajemnie styki wyrównuje się ostatecznie powierzchnie styczek. W identyczny sposób można wyrównać i oczyścić styczki bez wyjmowania przerywacza. Można to jednak uczynić tylko wówczas, gdy nierówności są bardzo niewielkie.
Gdy rozdzielacz zapłonu nie jest całkowicie rozbierany i myty, nie zaleca się używać papieru lub płótna ściernego do czyszczenia styczek, ponieważ wykruszające się ziarenka proszku ściernego są trudne do usunięcia i mogą (powodować przyspieszone zużycie niektórych części rozdzielacza lub zatarcie mechanizmu odśrodkowego przyspieszania zapłonu.
Jeżeli część ślizgowa przerywacza jest nadmiernie zużyta, niemożliwe staje się wyregulowanie właściwego rozwarcia styków lub w niektórych przerywaczach zapłonu może następować ocieranie metalowej części styku ruchomego o krzywkę, wskutek czego powstają spięcia i zakłócenia iskry zapłonowej. Trzeba wówczas wymienić przerywacz, gdyż dorabianie zużytej części z fibry lub innego materiału izolacyjnego jest pracochłonne i nie zapewnia prawidłowej pracy rozdzielacza. Należy przy tym zwrócić uwagę, że zużycie części ślizgowej przerywacza jest zwykle następstwem braku oleju w filcu smarującym krzywkę wałka. Dlatego też należy pamiętać o konieczności okreso
wego smarowania kroplą oleju osi styku ruchomego oraz kilkoma kroplami oleju filcowej poduszeczki smarującej krzywkę wałka.
Wielkość odstępu styczek przerywacza reguluje się po zluzowaniu wkręta mocującego styk nieruchomy, pokręcając mimośrodowym wkrętem regulacyjnym lub przesuwając styk nieruchomy wkrętakiem. Wielkość odstępu styczek mierzy się szczelinomierzem, wsuwanym między styczki, gdy garb krzywki jest ustawiony w położeniu maksymalnego odchylenia przerywacza (rys. 10.23). Szczelinomierz powinien
wsuwać się między styczki z wyczuwalnym, niewielkim oporem. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że regulację szczelinomierzem można przeprowadzić dokładnie (tylko wówczas, gdy powierzchnie styczek są równe. Odległość między styczkami powinna odpowiadać wartości podanej w fabrycznej instrukcji obsługi (zwykle ok. 0,4 mm).
Uszkodzenia mechaniczne kopułki lub palca rozdzielacza (najczęściej w postaci pęknięć lub odłamań) są łatwo widoczne, natomiast występowanie przebicia elektrycznego nie zawsze jest łatwe do wykrycia wzrokowo. Niekiedy zdarza się, że na zewnętrznej lub wewnętrznej powierzchni kopułki albo palca rozdzielacza widoczny jest wyraźnie ślad pozostawiony przez przeskakującą iskrę elektryczną w postaci cienkiej nieregularnej ryski łączącej punkty, między którymi przeskakuje iskra. Taką kopułkę lub palec rozdzielacza trzeba wymienić.
Niekiedy jednak podczas pracy silnika występują niedomagania wskazujące na zakłócenia w zapłonie, lecz nie widać mechanicznych lub elektrycznych uszkodzeń kopułki ani palca rozdzielacza. Wówczas konieczne jest sprawdzenie izolacji poszczególnych styków kopułki oraz metalowej części palca rozdzielacza.
Przed sprawdzeniem kopułka (rys. 10.24) i palec rozdzielacza powinny 'być starannie umyte nieetylizowaną benzyną i wytarte do sucha, gdyż kurz i inne zanieczyszczenia na ich częściach izolacyjnych są często przyczyną przebić elektrycznych. Czyszczenie tych części powinno odbywać się w ramach okresowej obsługi, a nie tylko w przypadku zauważenia niedomagam
Przebicia kopułki lub palca rozdzielacza wykrywa się za pomocą lampki kontrolnej zasilanej z sieci elektrycznej (rys. 10.25). Poszczególne, wzajemnie izolowane styki kopułlki oraz metalową część palca rozdzielacza założonego na rozdzielaczu dotyka się końcówkami lampki kontrolnej, której zapalenie się sygnalizuje istnienie przebicia.
Po dłuższym okresie eksploatacji wewnętrzne metalowe styki kopułki oraz metalowe zakończenie palca rozdzielacza, wskutek prze
skakiwania między nimi iskry elektrycznej, ulegają nadpaleniu. Konieczne jest wówczas oczyszczenie styków kopułki i palca rozdzielacza. Należy jednak unikać zbyt częstego (bez wyraźnej potrzeby) czyszczenia tych styków, gdyż powoduje to zwiększenie odległości między nimi, która nie powinna być większa niż 0,5 mm, i w konsekwencji coraz szybsze i głębsze nadpalanie styków. Dlatego też zanieczyszczone lub nadpalone styki należy bardzo delikatnie oskrobać pilnicz-kiem lub drobnoziarnistym płótnem ściernym.
Przy okazji przeglądu i czyszczenia kopułki należy sprawdzić węglowy styk centralny łączący kopułkę z palcem rozdzielacza. Węglowa szczotka tego styku musi swobodnie poruszać się w swoim gnieździe pod działaniem sprężynki dociskowej. Na styk ten trzeba zwracać szczególną uwagę podczas zdejmowania i zakładania kopułki, gdyż może on łatwo ulec zgubieniu lub uszkodzeniu.
W celu sprawdzenia kondensatora należy jego przewód odłączyć od kadłuba rozdzielacza zapłonu i połączyć z przewodem wysokiego napięcia cewki zapłonowej, po czym włączyć zapłon i kilkakrotnie rozewrzeć styki przerywacza. Następnie należy zbliżyć koniec prze-
wodu kondensatora do jego osłony. Jeżeli wówczas przeskoczy wyraźna iskra, to kondensator jest sprawny.
W celu ustawienia zapłonu należy tłok pierwszego cylindra ustawić w położeniu zwrotu zewnętrznego (ZZ) podczas suwu sprężania. Ponieważ podczas suwu sprężania oba zawory są zamknięte, łatwo jest wyczuć ciśnienie sprężanego powietrza, zatykając otwór świecy palcem. Dokładne ustawienie tłoka umożliwiają znaki umieszczone zwykle na kole pasowym wału korbowego (rys. 10.26 i 10.27) lub na kole zamachowym (rys. 10.28). W niektórych silnikach na kole zamachowym, oprócz oznaczenia położenia tłoka pierwszego cylindra w ZZ, znajduje się znak wskazujący położenie tłoka