Organizacja i działalność
Do zakładów technicznego zaplecza motoryzacji zaliczamy odpowiednio wykonane i wyposażone obiekty, przeznaczone do przechowywania, zaopatrywania, obsługi technicznej oraz naprawy pojazdów samochodowych. Obiekty te to:
parkingi, garaże i inne miejsca przechowywania pojazdów mechanicznych;
stacje paliw, zaopatrujące pojazdy w paliwa, oleje, smary i płyny techniczne;
publiczne stacje obsługi, tzw. obiekty zaplecza technicznego ogólnego użytku, przeznaczone do wykonywania obsługi technicznej i określonych napraw pojazdów samochodowych, a ponadto zajmujące się sprzedażą części, akcesoriów, paliw i smarów;
zajezdnie, przeznaczone do wykonywania obsługi technicznej i napraw oraz zaopatrywania i przechowywania pojazdów, a także do administrowania pojazdami samochodowymi należącymi do określonego gospodarstwa samochodowego;
warsztaty specjalizowane, przeznaczone do wykonywania określonych czynności naprawczych;
zakłady naprawy pojazdów samochodowych, silników lub zespołów, przeznaczone odpowiednio do wykonywania kompleksowych napraw głównych pojazdów, napraw głównych silników lub napraw zespołów zamiennych do pojazdów samochodowych.
Jak widać, obsługą techniczną pojazdów samochodowych zajmują się publiczne stacje obsługi oraz zajezdnie samochodowe.
Publiczne stacje obsługi dzieli się na stacje terenowe, przeznaczone do zaspokajania potrzeb w zakresie obsługi technicznej i napraw pojazdów samochodowych pracujących w danym rejonie, oraz stacje przydrożne, przeznaczone do zaspokajania potrzeb w zakresie obsług konserwacyjno-kosmetycznych i drobnych napraw pojazdów przejeżdżających szlakiem komunikacyjnym, przy którym znajduje się dana stacja.
Obsługą pojazdów samochodowych na terenie zajezdni zajmują się stacje obsługi technicznej wewnętrznego użytku. Praca tych stacji, zakres wykonywanych przez nie czynności oraz wyposażenie zależą od rodzaju zajezdni, co wiąże się z liczbą samochodów stanowiących tabor danej jednostki transportowej.
Zarówno publiczne stacje obsługi, jak i stacje wewnętrznego użytku dzieli się, ze względu na zakres wykonywanych prac ob-sługowo-naprawczych, na stacje obsługi o pełnym zakresie pracy i stacje obsługi o ograniczonym zakresie pracy.
Stacje obsługi technicznej o pełnym zakresie pracy wykonują wszystkie rodzaje obsług technicznych, a ponadto w granicach technicznie i ekonomicznie uzasadnionych wykonują również naprawy pojazdów lub silników.
Stacje obsługi technicznej o ograniczonym zakresie pracy wykonują obsługi techniczne i naprawy w zakresie określonym liczbą obsługiwanych przez daną stację pojazdów oraz wyposażeniem warsztatów i kwalifikacjami zatrudnionego personelu.