Obsługa układu rozrządu
Podstawową czynnością obsługową w układzie rozrządu jest regulacja luzów zaworowych.
W celu "uniknięcia zjawiska niedomykania się zaworów, wywołanego rozszerzalnością temperaturową elementów układu rozrządu, musi być zachowany pewien luz między ruchomymi częściami układu. Wartość tego luzu dla każdego samochodu jest ściśle określona i podana w instrukcji obsługi. Mniejszy luz powoduje niedomykanie się zaworów w nagrzanym silniku, a co za tym idzie, zmniejszenie się ciśnienia sprężania i spadek mocy oraz wybuchy nie spalonej mieszanki w rurze dolotowej lub wylotowej. Przedmuchy spalin przez nie domknięty zawór powodują szybkie zużywanie się jego przylgni na skutek jej podgrzewania.
Zbyt duży luz zaworów powoduje zwiększone zużycie elementów układu rozrządu, wywołane uderzeniami części, oraz hałaśliwą pracą rozrządu.
Luzy zaworów mogą być mierzone albo w silniku zimnym, albo w gorącym, w zależności od wskazówek zawartych w instrukcji obsługi.
W silniku górnozaworowym luz mierzy się między czołem trzonka zaworu a naciskającą na niego powierzchnią dźwigni zaworowej. Do regulacji luzu służy śruba z przeciwna-krętką umieszczona na jednym z ramion dźwigni (rys. 4.2 a).
Regulację luzów zaworów zaczyna się od pierwszego cylindra. W tym celu pokręcając wał korbowy silnika ustawia się tłok w badanym cylindrze w górnym martwym położeniu (GMP) po suwie sprężania. W położeniu tym obydwa zawory są zamknięte. Luz między trzonkiem zaworu a dźwigienką zaworową sprawdza się za pomocą szczelinomierza. W przypadku stwierdzenia odchyłek od wartości podanych w instrukcji obsługi należy poluzować przeciwnakrętkę śruby regulacyjnej, a następnie przekręcając tę śrubę ustawić wymagany luz. Z kolei należy dokręcić przeciwnakrętkę zabezpieczającą śrubę regulacyjną przed samoczynnym odkręceniem. Po zabezpieczeniu śruby regulacyjnej należy jeszcze raz sprawdzić wartość luzu szczelinomierzem, na wypadek gdyby dokręcanie przeciwnakrętki spowodowało obrót śruby. Blaszka szczelinomierza powinna dać się przesuwać w szczelinie z lekkim, lecz wyczuwalnym oporem. Po wyregulowaniu luzów zaworów pierwszego cylindra w ten sam sposób reguluje się luzy zaworów pozostałych cylindrów, obracając każdorazowo wał korbowy o odpowiedni kąt.
W silniku dolnozaworowym przebieg regulacji jest podobny, z tym że śruba regulacyjna mieści się tu w górnej części popychacza. Luz mierzy się między łbem tej śruby a trzonkiem zaworu. Dostęp do śrub regulacyjnych jest w silniku dolnozaworowym trudniejszy niż w silniku górnozaworowym. Trzeba w tym celu odkręcić pokrywę komory popychaczy. Sam przebieg kontroli luzów i ich regulacji (rys. 4.2 b) nie odbiega od omówionego poprzednio.
W tablicy 4.1 podano przykładowo wartości luzów zaworowych oraz odpowiadających im kątów otwarcia i zamknięcia zaworów dla silnika dolno- i górnozaworowego stosowanych w samochodach FSO Warszawa, Żuk, Nysa i Tarpan oraz dla silników samochodów Polski Fiat 125p i 126p.
Naturalnym następstwem długotrwałej pracy w ciężkich warunkach (spaliny, wysoka temperatura) jest zmniejszenie szczelności zaworów. Objawy są tu podobne do omawianych w przypadku zbyt małych luzów zaworów. Usunięcie tej niesprawności polega na wymontowaniu zaworów, przeszlifowaniu przylgni zaworów i ich gniazd oraz dotarciu zaworów za pomocą specjalnego przyrządu i pasty ściernej. Czynności te wchodzą już w zakres napraw.
Do częstszych niesprawności układu rozrządu należy pęknięcie sprężyny zaworu. Wymiana sprężyny nie nastręcza większych trudności, natomiast eksploatacja silnika z pękniętą sprężyną może niekiedy spowodować groźne następstwa. Pęknięcie sprężyny wywołuje niedomykanie zaworu i charakterystyczne stuki wywołane uderzeniem dźwigienki (lub popychacza) w trzonek zaworu. W silnikach górnozaworowych, w których zawory umieszczone są blisko denka tłoka, może nastąpić wówczas uderzenie tłoka w zawór, powodujące poważne uszkodzenie silnika.
Sprężynę wymienia się zwykle za pomocą specjalnego przyrządu, umożliwiającego jej ściśnięcie, wyjęcie zamka zaworu i następnie ściśnięcie nowej sprężyny i założenie zamka. Na
ry.s. 4.3 przedstawiono przykładowo proste przyrządy do zdejmowania sprężyn zaworowych w silnikach górno- i dolnozaworo-wych.