Obsługa sezonowa
Obsługi OZ i OL mają na celu przygotowanie pojazdu do eksploatacji w zmienionych warunkach atmosferycznych w okresie zimowym i letnim przy równoczesnym zabezpieczeniu nadwozia i podwozia pojazdu przed korozją.
Za czas zimowy uważa się czas od 1 listopada do 31 marca, a za okres letni — czas od 1 kwietnia do 31 października.
Obsługę OZ należy wykonywać przed końcem października, a obsługę OL — przed końcem marca, niezależnie od przebiegu wykonanego przez pojazd w okresie zimowym lub letnim. W zasadzie obsługi OZ i OL powinny być wykonywane przy najbliższej obsłudze OT-2, a przynajmniej przy najbliższej obsłudze OT-1. Termin wykonania obsług OZ i OL może być przez jednostkę przesunięty, jeżeli warunki atmosferyczne i warunki pracy będą tego wymagały.
Przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie zimowym w zakresie silnika i jego osprzętu polega na wykonaniu drugiej obsługi technicznej OT-2 oraz dodatkowo obejmuje następujące czynności:
wymianę oleju w misce olejowej silnika, jeżeli układ smarowania był napełniony olejem letnim;
zlanie z układu chłodzenia wody, przepłukanie układu, sprawdzenie jego szczelności i napełnienie płynem niezamarzającym „Bory-go" lub „Paraflu 11";
zmianę regulacji gaźnika z letniej na zimową (nie wszystkie gaźniki mają taką regulację) oraz wyregulowanie i zwiększenie prędkości obrotowej biegu jałowego silnika;
przestawienie przesłony króćca zasysającego powietrze do filtru (tylko w filtrach mających dwa króćce lub króciec przestawny);
przygotowanie i ewentualnie założenie pokrowca na wlot chłodnicy;
sprawdzenie i wyregulowanie układu zapłonowego oraz sprawdzenie rozrusznika, gdyż sprawność tych układów jest szczególnie ważna w okresie zimowym;
zmniejszenie do zalecanego minimum odstępu między elektrodami świec zapłonowych;
odbycie jazdy próbnej w celu sprawdzenia prawidłowości działania wszystkich zespołów i mechanizmów samochodu, a także zużycia paliwa i oleju.
Uwaga: w okresie zimowym należy starać się, aby w zbiorniku było jak najwięcej paliwa, gdyż zapobiega to tworzeniu się pary wodnej w wolnej przestrzeni zbiornika.
Przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie letnim w zakresie silnika i jego osprzętu polega na wykonaniu drugiej obsługi technicznej OT-2 oraz dodatkowo obejmuje następujące czynności:
wymianę oleju w misce olejowej silnika, przy czym wymienia się zarówno olej zimowy, jak i wielosezonowy ze względu na jego rozrzedzenie paliwem wskutek długotrwałego włączania urządzenia wzbogacającego w okresie mrozów;
zlanie z układu chłodzenia płynu niezamarzającego i napełnienie go wodą, jeżeli układ chłodzenia nie jest zamknięty (nie ma zbiornika wyrównawczego; należy przy tym pamiętać, że płyny „Bory-go" i „Paraflu 11" po dwóch latach eksploatacji należy usunąć z układu chłodzenia bez względu na to, czy jest to układ otwarty, czy też zamknięty;
zmianę regulacji gaźnika z zimowej na letnią (nie wszystkie gaźniki mają taką regulację) oraz wyregulowanie i zmniejszenie prędkości obrotowej biegu jałowego silnika;
przestawienie przesłony króćca zasysającego powietrze do filtru (tylko w filtrach mających dwa króćce lub kr ociec przestawny);
odbycie jazdy próbnej w celu sprawdzenia prawidłowości działania wszystkich zespołów i mechanizmów samochodu, a także zużycia paliwa i oleju.