Obsługa codzienna
Obsługa codzienna (OC) polega na codziennym kontrolowaniu sprawności pojazdu oraz stanu technicznego poszczególnych jego zespołów i podzespołów, ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Obsługę OC wykonuje się w miejscu stałego lub okresowego garażowania pojazdu — przed wyjazdem do pracy i po powrocie.
Czynności wchodzące w zakres obsługi codziennej można podzielić na dwie grupy: czynności zdawczo^odbiorcze oraz pozostałe czynności obsługowe.
Czynności zdawczo-odbiorcze obejmują:
a. Przed wyjazdem do pracy:
sprawdzenie czystości pojazdu;
sprawdzenie poziomu paliwa w zbiorniku;
sprawdzenie poziomu i w razie potrzeby uzupełnienie oleju w silniku, pompie wtryskowej i sprężarce, a także płynu chło-. dzącego oraz sprawdzenie szczelności kurków spustowych płynu chłodzącego;
sprawdzenie ciśnienia powietrza w ogumieniu i ewentualne dopompowanie kół;
sprawdzenie świateł zewnętrznych i wewnętrznych, sygnału dźwiękowego i wycieraczek szyb;
uruchomienie silnika i sprawdzenie ciśnienia oleju, działania prądnicy, ciśnienia powietrza w układzie hamulcowym i działania hamulców;
sprawdzenie ruchu jałowego koła kierowniczego oraz działania mechanizmu wspomagającego;
sprawdzenie zamocowania kół, ruchomych (otwieranych) elementów nadwozia oraz stanu ogumienia;
sprawdzenie stanu plomb zabezpieczających licznik kilometrów oraz jego napęd;
inne czynności wynikające ze szczególnych cech konstrukcyjnych pojazdu lub szczególnych warunków eksploatacji.
b. Po powrocie z pracy:
uzupełnienie stanu paliwa w zbiorniku;
odstawienie pojazdu na miejsce postoju;
wypełnienie odpowiedniego dokumentu i przekazanie pojazdu do stacji obsługi, jeżeli stwierdzone zostały usterki lub jeżeli nadszedł termin obsługi okresowej.
Pozostałe czynności obsługowe obejmują czynności porządkowe (mycie, sprzątanie) oraz czynności przeglądowo--kontrolne określone w instrukcji fabrycznej lub uznane za niezbędne na podstawie doświadczeń jednostki transportowej, w której eksploatowany jest dany pojazd.
Zasadnicza różnica między czynnościami zdawczo-odbiorczymi a pozostałymi czynnościami obsługowymi polega na tym, że czynności zdawczo-odbiorcze muszą być wykonywane wyłącznie przez kierowcę, bez względu na stosowaną w danej jednostce organizację wykonywania obsługi OC. Natomiast pozostałe czynności obsługowe mogą być częściowo lub w pełnym zakresie wykonywane przez pracowników stacji obsługi. Wykonanie czynności zdawczo-odbiorczych przed wyjazdem oraz uznanie pojazdu za sprawny technicznie i gotowy do wyjazdu w danym dniu stwierdza kierowca podpisem w karcie drogowej wystawionej na dany dzień pracy. Tym samym kierowca przyjmuje odpowiedzialność za stan techniczny kierowanego przez niego pojazdu.