Mechanizmy prowadzenia motocykla
Mechanizmy prowadzenia
motocykla to kierownica, układ hamulcowy oraz ręczne i nożne urządzenia, za pomocą których sterowane są poszczególne zespoły.
Kierownica jest to lekko wygięta rura stalowa (bez szwu), połączona z widelcem przedniego zawieszenia. Skręcenie kierownicy powoduje bezpośrednio skręt przedniego koła. Na kierownicy umieszczone są niektóre dźwignie i włączniki sterujące innymi mechanizmami, dzięki czemu kierowca może się nimi łatwo posługiwać w czasie jazdy.
Hamulce motocyklowe to z reguły mechanicznie sterowane hamulce szczękowo-bębnowe. Działają one na obydwa koła niezależnie, przy czym hamulec koła przedniego uruchamiany jest ręczną dźwignią za pośrednictwem elastycznej linki, natomiast hamulec koła tylnego jest uruchamiany pedałem. Pedał hamulca jest połączony z układem dźwigniowym, działającym na rozpieracz szczęk. Budowa samych hamulców nie odbiega od budowy hamulców samochodowych tego samego typu. Podobnie jak w samochodach stosowane są zarówno szczęki w układzie simplex (częściej), jak i duplex (rzadziej).
Urządzenia sterowania poszczególnymi mechanizmami, a więc dźwignie, pedały, włączniki itp. rozmieszczone są w taki sposób, aby kierowca mógł się nimi możliwie wygodnie posługiwać, a wykonywane czynności nie rozpraszały jego uwagi. Sposób rozmieszczenia tych urządzeń jest we wszystkich motocyklach podobny i w Polsce jest on obecnie ujęty normą, a więc obowiązujący dla wszystkich producentów. Na rys 27.11 przedstawiono rozmieszczenie urządzeń sterowania w motocyklach, skuterach i motorowerach, zgodnie z normą PN-62/S-91250.