Mechaniczne uruchamianie hamulców
Mechaniczne uruchamianie hamulców zasadniczych spotyka się
obecnie bardzo rzadko — jedynie w małych i lekkich pojazdach starszej
konstrukcji. Sprawiły to ich liczne wady, takie jak:
trudność osiągania dużych przełożeń,
skłonność elementów do odkształcania się,
kłopotliwa regulacja,
przemieszczanie się elementów mechanizmu wywołane ruchami kół przy skręcaniu oraz jeździe po nierównościach i związany z tym wpływ tych ruchów na działanie układu hamulcowego.
W produkowanych obecnie pojazdach spotyka się natomiast dość często mechanicznie uruchamiane hamulce pomocnicze i postojowe. Zaletą mechanicznych układów uruchamiających jest ich prostota oraz niski koszt.
Na rys. 20.13 przedstawiono zasadę działania mechanicznie uruchamianego hamulca pomocniczego, działającego na szczęki tylnych kół — te same, które uruchamiane hydraulicznie spełniają zadanie hamulca zasadniczego.
Mechanicznie uruchamiany taśmowy hamulec pomocniczy przedstawiono na rys. 20.12.