MECHANICZNA OBRÓBKA KORBOWODÓW
Proces technologiczny obróbki korbowodów sprowadza się zasadniczo do obróbki dwóch otworów w główce i stopie oraz prostopadłych do nich czół. Obrabia się je z zachowaniem dużej dokładności. Ponieważ korbowody są częściami mało sztywnymi, jest rzeczą bardzo ważną wybrać taką metodę ich mocowania na obrabiarkach, która nie powodowałaby odkształcania korbowodów pod wpływem sił mocowania i skrawania. Mocowania korbowodów przez uchwycenie trzona nie stosuje się w tych operacjach, w których zachodzi obawa odkształcenia części. W większości operacji korbowód mocuje się przez uchwycenie wzdłużne między dwoma pryzmami (rys. 389).
W celu ukształtowania pewnych płaszczyzn podporowych, które służyłyby jako bazy do obróbki otworów, przede wszystkim obrabia się
czoła stopy i główki. Taka kolejność obróbki zapewnia uzyskanie właściwej odległości płaszczyzn czół od płaszczyzny symetrii odkuwki.
Kolejność obróbki otworów w stopie
i główce korbowodu jest różna dla różnych
rodzaj ów odkuwek. Często w odkuwanych
w całości korbowodach obróbkę wstępną
otworów w główkach i stopach wykonuje się
jednocześnie, przy czym bazę korbowodu stanowią czoła i powierzchnie pomocnicze, określające położenie otworów względem osi symetrii stopy i główki oraz samego trzona.
Bazy pomocnicze otrzymuje się albo przez obróbkę płaszczyzn specjalnych nadlewów lub płaszczyzn na stopie i główce, albo przez nawiercenie czterech nakiełków po obu stronach stopy i główki (rys. 386).
Przy obróbce półfabrykatów odkuwanych bez pokrywy, następuje po obróbce czół wiercenie lub rozwiercanie otworu w główce. W celu zapewnienia utrzymania równych grubości ścianek główki, korbowody w tej operacji bazuje się na jej zewnętrznej powierzchni.
Obróbka stopy korbowodu przed zmontowaniem z pokrywą odbywa się w większości przypadków przy wykorzystaniu jako bazy otworu na sworzeń, który w tym celu obrabia się po wierceniu wg 2 2a klasy dokładności (przez przeciąganie lub rozwiercanie).
Po wstępnej obróbce trzona i pokrywy korbowodu i wywierceniu w nich otworów na śruby łączy się je razem i ostatecznie obrabia w stanie' zmontowanym.
Jeśli korbowody są kute w całości, to po wykonaniu operacji wstępnych i obróbce otworów na śruby przecina się stopę, obrabia płaszczyzny styku pokrywy z korbowodem, składa korbowód z pokrywą i obrabia ostatecznie główkę i stopę.
Przy obróbce korbowodów operacje są wykonywane w następującej kolejności:
a)obróbka czół;
b)obróbka otworów służących jako bazy i płaszczyzn;
c)wstępna obróbka głównych powierzchni;
d)połączenie korbowodu z pokrywą;
e)obróbka korbowodu po zmontowaniu z pokrywą;
f)korygowanie ciężaru korbowodu po zmontowaniu z pokrywą.
Przytoczone plany operacyjne stanowią przykłady sposobu obróbki następujących korbowodów:
g)Korbowodu do silnika ciągnikowego (korbowodu kutego, dzielonego, o skośnej płaszczyźnie podziału). Charakterystyczną cechą tego procesu jest wykorzystanie jako baz pomocniczych specjalnie obrobionych płaszczyzn.
h)Korbowodu do samochodu ciężarowego (korbowodu kutego, dzielonego w płaszczyźnie prostopadłej do osi korbowodu), przy obróbce którego wykorzystuje się jako bazy otwór główki i boczne płaszczyzny stopy.
Oba korbowody pracują z panewkami cienkościennymi.