Łożysko wyciskowe sprzęgła
Łożysko wyciskowe sprzęgła
służy do przekazywania siły z mechanizmu sterowania sprzęgła na końce wirujących dźwigienek. W celu rozłączenia sprzęgła kierowca, wciskając pedał, powoduje przesunięcie łożyska wyciskowego w kierunku dźwigienek, a następnie naciśnięcie końców dźwigienek, co z kolei powoduje odsunięcie tarczy dociskowej od tarczy sprzęgła. W większości sprzęgieł stosuje się kulkowe łożyska wyciskowe.
W niektórych samochodach zamiast łożyska kulkowego zastosowano prasowane pierścienie grafitowe.
Pokrywa sprzęgła jest ele-
mentem wiążącym konstrukcyjnie ele-
menty sprzęgła; przykręcona do koła zamachowego wiruje wraz ze wszys-
tkimi elementami napędzającymi sprzęgła. Pokrywa przenosi siłę sprężyn
dociskowych na koło zamachowe oraz część momentu obrotowego silnika
z koła zamachowego na tarczę dociskową. W większości sprzęgieł samocho-
dowych pokrywy wykonuje się jako wytłoczki z grubej blachy. W sprzęgłach
przenoszących duże momenty stosuje się pokrywy odlewane z żeliwa.