Kontrola korbowodów
Kontrola ostateczna korbowodów polega na:
1) oględzinach zewnętrznych, mających na celu wykrycie ewentualnych wad powierzchniowych, określenie gładkości powierzchni i sprawdzenie istnienia cech kontroli międzyoperacyjnych;
1)kontroli wymiarów, przy czym szczególnie dokładnie sprawdza się: średnice otworów w łbie i w stopie, rozstawienie tych otworów oraz szerokość stopy; ze sprawdzeniem otworu w łbie połączona jest zwykle selekcja korbowodów na kilka grup;
2)kontroli równoległości osi obu otworów (w łbie i w stopie) oraz prostopadłości osi otworu stopy do powierzchni czołowych.
Kontrolę średnic otworów w łbie i w stopie przeprowadza się przy produkcji jednostkowej i małoseryjnej przy użyciu czujników do pomiarów wewnętrznych, a przy produkcji wielkoseryjnej i masowej — za pomocą sprawdzianów pneumatycznych. Kontrolę rozstawienia tych otworów łączy się zwykle z kontrolą prawidłowości ich położenia. Szerokość stopy sprawdza się przy użyciu sprawdzianów granicznych lub czujnikowych.
Zasadę sprawdzania prawidłowości wzajemnego położenia osi otworów w łbie i w stopie przedstawiono na rys. 335. W produkcji jednostkowej
i małoseryjnej kontrolę tę przeprowadza się na płycie traserskiej za pomocą pryzm oraz czujników ustawionych na odpowiednich podstawkach. Przy produkcji wielkoseryjnej i masowej do tego celu stosuje się przyrządy czujnikowe lub elektryczne.