Jazda w trudnych warunkach drogowych i atmosferycznych
Samochód Warszawa łatwo pokonuje wzniesienia spotykane na drogach o ulepszonej nawierzchni. Jazda w górach wymaga jednak od kierowcy większego wysiłku myślowego i umiejętności praktycznych. Najczęściej popełnianym błędem podczas jazdy w górach jest zbyt późne przełączanie biegów wyższych na niższe podczas pokonywania wzniesień. Często jedzie się na biegu bezpośrednim aż do momentu, gdy samochód zwolni nadmiernie, a silnik prawie przestaje pracować, ponieważ jest zbyt przeciążony. W takiej sytuacji utrudnione jest przełączanie biegów.
Biegi należy przełączać szybko, aby spadek prędkości samochodu był jak najmniejszy. Bardzo strome wzniesienia należy pokonywać od samego początku na niższym biegu, aby uniknąć przełączania biegów, nie zapominając jednak, że zbyt długa jazda na 1. i 2. biegu nie jest wskazana.
W czasie jazdy w górach, gdy temperatura silnika jest zwykle podwyższona, nie należy zatrzymywać silnika natychmiast po pokonaniu wzniesienia, lecz pozostawić go przez pewien czas na biegu jałowym w celu częściowego ostudzenia. Zatrzymanie silnika w takich warunkach może spowodować zagotowanie wody w układzie chłodzenia. Przerwy w czasie ciężkiej jazdy górskiej nie dają korzyści, natomiast mogą wywołać wspomniane skutki.
Na stromych spadkach nie należy jechać z wyłączonym sprzęgłem i na biegu jałowym. Aby uniknąć nadużywania hamulców, należy zjeżdżać na biegu niższym stosując hamowanie silnikiem. Zjeżdżać z pochyłości należy w zasadzie na takim samym biegu, na jakim było pokonywane wzniesienie.
Podczas pokonywania wzniesień i spadków można umiejętnie wykorzystać wcześniejsze rozpędzanie pojazdu. Przykład takiej techniki jazdy pokazano na rysunku 1.28.
W czasie jazdy w górach mogą wystąpić dwa zasadnicze przypadki (rys. 1.28):
trasa AE składa się z odcinków ostrych wzniesień i dużych spadków,
trasa AE jest odcinkiem pagórkowatym.
W pierwszym przypadku stosuje się technikę omówioną na początku podrozdziału. W drugim przypadku trasę AE można pokonać bez zmiany biegów i używania hamulca nożnego.
Na wstępie należy założyć średnią prędkość z jaką przebędzie się daną trasę. Wybór prędkości zależy od warunków bezpieczeństwa na tym odcinku: skrzyżowania z drogami podporządkowanymi, natężenie ruchu itp.
W przypadku znacznego przyrostu prędkości na początku odcinka AB pokonuje się go w dalszej części z cofniętym pedałem przyspieszenia, aby samochód toczył się siłą rozpędu z jednoczesnym hamowaniem silnikiem. Od punktu B należy rozpocząć elastyczne przyspieszanie, aby w punkcie C przekroczyć założoną prędkość średnią, którą wytraca się na odcinku CD. Na tym odcinku nie należy przeciążać silnika — silnik nie powinien pracować z nadmiernym wysiłkiem, a prędkość obrotowa spadać poniżej dopuszczalnej wielkości. Od punktu D sytuację mamy analogiczną. Zastosowanie tego typu techniki jazdy umożliwia uniknięcie używania hamulców i zmian biegów.
Jadąc za innym pojazdem można przekonać się, czy kierowca dobrze opanował technikę prowadzenia. Dowodem prawidłowej jazdy jest niewłączanie świateł STOP i utrzymywanie jednakowych odległości między jadącymi samochodami. Czas, potrzebny do pokonania odległości będzie taki sam, jak w przypadku ostrej jazdy, przy czym kierowca jadący prawidłowo nie przekroczy średniej normy zużycia paliwa i nie będzie nadmiernie zużywać układu hamulcowego.