HONOWANIE
Metodą bardziej wydajną niż docieranie przy wykańczającej obróbce dokładnych otworów jest honowanie tj. obróbka otworów rozprężnymi segmentami ściernymi. Segmenty (zwykle sześć lub dziewięć) umieszczone są w rozprężnej główce w odpowiednich oprawkach 1 (rys. 64). Mogą one być przesuwane w kierunku promieniowym za pomocą trzpieni 2, rozpychanych przez dwa stożki 3. Stożki umieszczone są na śrubie 4 i przesuwają się przy jej obrocie w kierunku osiowym. Oprawki są ściągnięte sprężynami 5. Główka jest połączona wahliwie z wrzecionem za pomocą przegubu kulistego.
Zwykle stosuje się segmenty z karborundu o ziarnistości od 80 do 500 (w zależności od wymaganej gładkości powierzchni).
Proces obróbki polega na tym, że główka (rys. 65) umieszczona na wrzecionie honownicy zostaje wprowadzona do wnętrza obrabianego otworu i nadaje się jej ruch obrotowy oraz postępowo-zwrotny. Jako chłodziwo służy zwykle nafta lub emulsja wodno-mydlana.
Liczba obrotów wrzeciona przy honowaniu jest większa niż ilość skoków. Prędkość obwodowa główki przy obróbce stali wynosi 40 — 60 m/min, prędkość ruchu wzdłużnego 10—12 m/min; przy obróbce żeliwa obwodowa prędkość wynosi 60 -f- 75 m/min, prędkość ruchu wzdłużnego 15 -f- 20 m/min. Zbierane przez obróbkę naddatki wynoszą dla stali 0,01 -f- 0,06 mm, dla żeliwa — 0,02 0,2 mm.
Naddatki zależą również od tego, jaką obróbkę zastosowano przed honowaniem.
Grubość warstwy metalu zbieranej za każdym skokiem zmienia się w czasie obróbki. Na początku, przy ścieraniu sterczących występów na
powierzchni zbieranie metalu odbywa się intensywniej, potem szybkość ścierania naddatku maleje.
W ten sposób można obrabiać otwory wg 1 i 2 klasy dokładności; owalność i zbieżność można zmniejszyć do 0,003-4-0,005 mm.
Honowanie nie może służyć do korygowania prostoliniowości i położenia osi otworu.
Przez dwukrotne (wstępne i wykańczające) honowanie można uzyskać gładkość powierzchni w granicach do 11-4-12 klasy, przez jednokrotne honowanie — do 10-4-11 klasy (patrz tabl. 3-4-7).
Honowanie otworów wykazuje następujące zalety:
płynny i spokojny proces obróbki oraz duża sztywność narzędzia, wskutek czego drgania przy obróbce są wykluczone i można osiągnąć bardzo dużą dokładność i wysoką klasę gładkości obróbki;
możliwość jednoczesnej obróbki kilku otworów przy zastosowaniu obrabiarek wielowrzecionowych;
możliwość obróbki otworów o praktycznie dowolnie dużych średnicach i długościach;
stosunkowo wysoka wydajność i niski koszt obróbki w porównaniu z innymi sposobami wykańczania otworów.
Jednakże obróbka tym sposobem ma również wady ograniczające jej zastosowanie. Honowanie wykazuje następujące główne wady:
1) brak możliwości korygowania prostoliniowości i położenia osi obrabianego otworu;
2) brak możliwości obrabiania ciągliwych metali nieżelaznych wskutek wygładzania powierzchni segmentów w wyniku przywierania do nich opiłek.
W fabrykach samochodów i ciągników honowanie otworów jest stosowane przy wykańczaniu gładzi cylindrowych kadłubów silników oraz przy obróbce wykańczającej innych części.
Do wykonania tej obróbki stosuje się jedno- i wielowrzecionowe hydrauliczne honownice pionowe.
Do honowania otworów w częściach o małych wymiarach służą obrabiarki, na których obróbka zostaje przerwana automatycznie po uzyskaniu przez otwór przepisanego wymiaru.