Grafityzacja
Grafityzacja zapewnia większą jeszcze odporność na niekorzystne warunki smarowania niż cynowanie. Nałożona na tłok cienka warstwa grafitu ma wybitne własności samosmarne, szczególnie korzystne przy szybkim uruchamianiu silnika.
Uprzednio dokładnie odtłuszczone, obmyte i osuszone tłoki pokrywa się grafitem (tylko część nośną) zanurzając je w łatwo odparowującym rozpuszczalniku zawierającym dokładnie rozdrobniony grafit koloidalny. Rozpuszczalnikiem tym jest mieszanina alkoholu metylowego, octanu metylu i nitrocelulozy w stosunku 82 : 15 : 3 wrząca w temperaturze 60°C. W kąpieli grafitowej tłoki przebywają krótko. Po ich wyciągnięciu strząsa się przylegające krople i suszy początkowo w strumieniu powietrza, a następnie w temperaturze około 60° C. Grubość otrzymanej w ten sposób warstwy grafitu wynosi 0,00840,015 mm,
Grafityzacja nadaje się do pokrywania tłoków z różnych stopów lekkich i znajduje coraz szersze zastosowanie nawet przy wytwarzaniu dużych tłoków.