Formowanie w stosach pierścieni tłokowych
W ten sposób osiąga się jego równomierne chłodzenie. W' celu uzyskania swobodnego skurczu pierścienia wykonuje się wgłębienia 4. Stos form do odlewania pierścieni tłokowych składa się z 12 skrzynek, w których formuje się 72 pierścienie.
Na rys. 42 przedstawiono odlew 36 pierścieni otrzymanych przez odlewanie w stosie przy użyciu skrzynek przystosowanych do formowania po 4 pierścienie.
3. Odlewanie w formach rdzeniowych. Formowanie w rdzeniach jest lepszą metodą wykonania form niż zwykłe formowanie w masie formierskiej. Przy tej metodzie forma powstaje w wyniku złożenia rdzeni zewnętrznych i wewnętrznych, przy czym pierwsze wyznaczają zewnętrzny kształt odlewu, a drugie — wewnętrzny.
Formowanie w rdzeniach stosuje się zwykle do części silników o wyjątkowo zawiłych kształtach, przy których nie można ustalić powierzchni podziału formy, odpowiadającej normalnym wymaganiom techniki formierskiej, a wyjęcie z formy wymagałoby wielu części luźnych lub rdzeni zewnętrznych. Ponadto sposób ten stosuje się, gdy model musiałby być dużych wymiarów i manipulowanie skrzynką formierską byłoby utrudnione lub nawet niemożliwe. Formowanie w rdzeniach ma wiele zalet:
a) umożliwia otrzymanie dużej dokładności odlewów, a szczególnie
ułatwia formowanie odlewów o skomplikowanych kształtach;
1)wymaga mało wykwalifikowanych robotników do wykonania rdzeni;
2)jest bardzo wydajne, gdyż zamiast pracochłonnych operacji wykonania formy przeprowadzanych przez wykwalifikowanych formierzy wykonuje się operacje mniej pracochłonne, polegające na ustawianiu rdzeni w formie;
3)ułatwia suszenie, gdyż rdzenie łatwiej jest suszyć niż formy;
4)ułatwia wybijanie odlewów z formy;
5)zmniejsza ilość braków odlewniczych.
Spośród części silnikowych odlewanych według tej metody, można wymienić: kadłuby, głowice silników chłodzonych powietrzem lub wodą, cylindry chłodzone powietrzem, korpusy pomp wodnych, gaźników i sprężarek silników lotniczych, tuleje na pierścienie tłokowe itp. Należy zaznaczyć przy tym, że niektóre części silnika mogą być odlewane tylko w formach rdzeniowych. Do takich części zalicza się na przykład niektóre konstrukcje głowic silników chłodzonych powietrzem, ponieważ żebra rozmieszczone blisko siebie mogą być odlane czysto i dobrze tylko przy zastosowaniu tej metody.
Składanie form rdzeniowych może być wykonywane według jednego z trzech następujących sposobów: a) rdzenie zewnętrzne łączymy tylko śrubami lub ściskami (stosuje się jedynie do stosunkowo małych odlewów);
6)rdzenie składamy w specjalnej ramie metalowej (kesonie, pancerzu):
7)rdzenie składamy w formie piaskowej wykonanej z prostego modelu lub wzornikiem w skrzyni albo w gruncie.
Jako przykład pierwszego sposobu może służyć składanie formy cylindra silnika chłodzonego powietrzem (rys. 43). Zewnętrzna część formy składa się z dwóch głównych rdzeni. Wzajemne położenie tych rdzeni ustala się za pomocą występu oraz ukształtowanych w nich czopów i odpowiadających im zagłębień w drugim rdzeniu. Przy składaniu formy w dolny rdzeń zewnętrzny wstawia się rdzenie wewnętrzne, następnie przykrywa się drugim rdzeniem zewnętrznym i umacnia.
Przykładem drugiego sposobu składania, tj. w specjalnej ramie metalowej, może być formowanie wspólnej głowicy dla sześciu cylindrów silnika chłodzonego wodą (rys, 44). Konstrukcję tej głowicy pokazano na rys. 45.
Rama metalowa, w której odbywa się formowanie, składa się z dwóch części — dolnej, stanowiącej podstawę, i górnej, która umożliwia prawidłowe ustawienie bocznych rdzeni w stosunku do rdzenia dolnego ustalonego w podstawie.
4. Odlewanie w formach metalowych (kok iłach). Odlewaniem kokilowym nazywamy proces, przy którym ciekły metal wlewany do formy metalowej znajduje się wyłącznie pod działaniem siły ciężkości i ciśnienia atmosferycznego. Odlewanie kokilowe stosuje się przywytwarzaniu odlewów aluminiowych, żeliwnych oraz staliwnych. Przy odlewaniu przedmiotów żeliwnych i staliwnych forma metalowa wyznacza tylko zewnętrzny kształt odlewu, natomiast jego wnętrze formuje się za pomocą rdzeni piaskowych. Przy odlewaniu przedmiotów ze stopów aluminium i magnezu stosuje się zwykłe rdzenie metalowe (jeżeli istnieje możliwość ich wyjęcia po odlaniu), wykonywane zwykle ze stali. Zależnie
od kształtu wewnętrznego odlewu mogą one być pojedyncze lub składane, np. z trzech i więcej części.
Zastosowanie form metalowych umożliwia zmniejszenie zużycia materiałów formierskich, zwiększenie 3- do 4-krotne wydajności odlewni (przy wprowadzeniu częściowej mechanizacji), zwiększenie dokładności wymiarów oraz czystości i gładkości powierzchni, zatrudnienie pracowników mających mniejsze kwalifikacje zawodowe przy jednoczesnym polepszeniu jakości i struktury odlewów. Stosowanie odlewania kokilowego umożliwia otrzymanie części o zawiłych kształtach oraz części, w które zalewane są elementy z innego metalu, jak np. komory wirowe z żeliwa w aluminiowych głowicach w silnikach z zapłonem samoczynnym chłodzonych powietrzem, brązowe gniazda zaworowe w głowicach aluminiowych itp.
W tabl. 16 podano tolerancje odlewów kokilowych ze stopów lekkich wg radzieckiej normy lotniczej AN-712
Odlewanie kokilowe stosuje się w produkcji wielkoseryjnej i masowej ze względu na znaczny koszt wykonania formy metalowej oraz dużą ich trwałość. Na przykład dla metali nieżelaznych trwałość kokili wynosi 20 000±100 000 (i więcej) napełnień.
Przy wytwarzaniu silników spalinowych odlewanie w kokilach stosowane jest w bardzo szerokim zakresie. Odlewanie kokilowe stosuje się
przy wyrobie tłoków, głowic silników chłodzonych powietrzem lub wodą, skrzyń korbowych i innych części kadłuba, korpusów gaźników, korpusów sprężarek doładowujących oraz szeregu innych części.
Na rys. 46 pokazano schemat kokili do odlewania tłoków samochodowych ze stopu aluminium. Metalowy rdzeń wyznaczający wewnętrzny kształt tłoka składa się z trzech części w celu umożliwienia wyjęcia go z odlewu. Najpierw wyjmuje się część środkową 1 w kształcie klina, a następnie części boczne 2, które uprzednio muszą być odsunięte do środka i dopiero wtedy można je wyjąć do góry. Rdzenie 3 wyciąga się w kierunku poziomym. Właściwa kokila tworząca zewnętrzny obrys tłoka składa się
z dwóch rozchylanych części 4 i 5. Konstrukcję kokili tego typu przedstawiono na rys. 47a, natomiast na rys. 47b odlew z układem wlewowym.
Na rys. 48 pokazano odlew tłoka ze stopu lekkiego dużego silnika z zapłonem samoczynnym. Ze względu na obrzeża usztywniające 1 oraz zgrubienia 2 na pierścień zgarniający, rdzeń kształtujący wnętrze tłoka musi składać się co najmniej z pięciu części.
Przykład budowy kokili do odlewania tłoków żeliwnych pokazano na
rys. 49. Kokila ta dzielona jest w płaszczyźnie pionowej na dwie połowy
1 i 2, które wzajemnie ustala się sworzniami 3. Grubość kokili wynosi
20-30 mm. Na jej powierzchni zewnętrznej istnieją okrągłe nadlewy 4,
których zadanie polega na zwiększaniu intensywności chłodzenia kokili
przy częstym zalewaniu jej metalem przez wlew 5. ,
5. Odlewanie odśrodkowe. Odlewanie odśrodkowe umożliwia otrzymanie odlewów w kształcie brył obrotowych bez stosowania rdzeni wewnętrznych. Do odlewów części silnikowych otrzymywanych przy zastosowaniu tej metody na maszynach o osi poziomej zaliczyć należy przede wszystkim surówki na tuleje cylindrowe oraz tuleje na pierścienie
tłokowe. W stosunku do metody statycznej (odlewanie w nieruchomych dzielonych formach wykonywanych maszynowo z modeli metalowych — po 2-T-4 tuleje w skrzynce formierskiej), stosowanej również przy wykonaniu tych odlewów, metoda odśrodkowa wykazuje następujące zalety:
8)większa dokładność powierzchni zewnętrznych (co jest ważne w przypadku tulei cylindrowych) oraz dokładniejsza współśrodkowość powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych, umożliwiająca zmniejszenie naddatków na obróbkę;
9)lepsze własności mechaniczne dzięki większej gęstości metalu i jednorodność na całej długości odlewu; ilość pęcherzy jest znacznie mniejsza wskutek tego, że otwór otrzymuje się bez rdzenia (lepsze odprowadzenia gazów);
10)mniejsze zużycie metalu dzięki niestosowaniu układu wlewowego i zmniejszeniu naddatków obróbkowych na zewnętrznej powierzchni odlewu.
Dopuszczalne odchyłki wymiarowe odlewów tulei cylindrowych, wykonywanych metodą odśrodkową, wynoszą zwykle dla średnicy wewnętrz-
nej ± 1 mm, a dla średnicy zewnętrznej: górna + 1 mm i dolna — 0,5 mm. Odlewanie odśrodkowe stosowane jest w produkcji seryjnej i masowej.
Na rys. 50a przedstawiono schemat maszyny do odlewania odśrodkowego tulei na pierścienie tłokowe. Kokila 1 zamocowana jest na wrzecionie 2, wirującym z prędkością 700-900 obr/min. Wrzeciono jest osadzone w łożyskach 3 i napędzane od transmisji lub silnika elektrycznego paskami klinowymi 4. Kokila (rys. 50b) jest zamknięta pokrywą 5 z otworem, którego średnica wyznacza grubość odlewanej tulei. Przez ten otwór odbywa się zalewanie kokili za pomocą leja 6. Cała kokila jest zamknięta blaszaną osłoną 7, chroniącą obsługę przed poparzeniem odpryskami. W osłonie znajduje się urządzenie 8 do studzenia kokili z zewnątrz (rura dziurkowana, przez którą dopływa woda i sprężone powietrze).
Na rys. 51 przedstawiono tuleję odlaną na opisanej maszynie i przeznaczoną do wyrobu pierścieni o średnicy wewnętrznej 94 mm i zewnętrznej 100 mm. Wydajność maszyny w ciągu 8 godzin wynosi 50-60 tulei.
Przy odlewaniu tulei bezpośrednio w kokili proces chłodzenia odlewu
przebiega szybko, co sprzyja często otrzymaniu odbielonego żeliwa. Od-
bielone powierzchnie odlewu wymagają dodatkowego wyżarzania. W celu
uniknięcia występowania powierzchni odbielonych stosuje się wstępne
podgrzewanie kokili przez odlanie w niej kilku pierwszych sztuk, które
należy uważać za nieudane. Oprócz
tego stosuje się pokrywanie wnętrza
kokili roztworem gliny w szkle wod-
nym lub inne środki przeciwdziałają.
ce odbielaniu powierzchni.
Tuleje cylindrowe o gładkiej powierzchni zewnętrznej, np. tuleje suche (rys. 52a), odlewane są według metody odśrodkowej w taki sam sposób jak odlewy na pierścienie tłokowe. Jest to sposób najbardziej wydajny i dokładny, jednak nie może być stosowany przy odlewaniu tulei cylindrowych mających zgrubienie na dolnym odcinku powierzchni zewnętrznej w miejscu jej uszczelnienia w kadłubie (rys. 525). Odlewanie odśrodkowe takich tulei przeprowadza się w formach wilgotnych, które wykonuje się w następujący sposób. Do wirującej kokili (rys. 53a) wsypuje się masę formierską i rozprowadza równomiernie przy użyciu szablonu. Następnie rozwalcowując masę formierską wałkiem kształtowym zagęszcza się ją oraz formuje według zewnętrznej powierzchni odlewu. Zalewanie formy odbywa się podczas jej wirowania. Stosowane są również inne metody odlewania odśrodkowego takich tulei cylindrowych, jak np. w formach ukształtowanych za pomocą suchych rdzeni (rys. 53b).
6. Odlewanie pod ciśnie n i.e m. Odlewanie pod ciśnieniem polega na tym, że metal w stanie ciekłym wtłaczamy do stalowej formy ze stalowymi rdzeniami pod wysokim ciśnieniem (20-f-lOOO kG/cm2). Według tego sposobu wykonuje się cienkościenne odlewy z metali nieżelaznych, jak stopy aluminium, cynku magnezu itp.
Do najważniejszych zalet odlewania pod ciśnieniem należy zaliczyć: wysoką wydajność produkcji, bardzo dużą dokładność wymiarów i wypełnienia form (np. precyzyjne odtwarzanie napisów), ograniczenie do minimum obróbki skrawaniem, dobre własności mechaniczne odlanych stopów (drobnoziarnista struktura), czystość i gładkość powierzchni, wysoka trwałość form oraz mała ilość braków.
Ciężar takich odlewów waha się w granicach do 5-MO kG. Odlewy ciśnieniowe przedmiotów o niewielkich rozmiarach można wykonać z dokładnością do 0,02 mm. Obróbka mechaniczna takich odlewów sprowadza
się często do pojedynczych operacji, a nawet można jej w wielu przypadkach uniknąć całkowicie.
Metoda odlewania pod ciśnieniem wymaga stosowania specjalnych maszyn oraz kosztownych form, które wykonują odpowiednio wyszkoleni ślusarze narzędziowi w narzędziowni wyposażonej w precyzyjne obrabiarki. Toteż stosowanie tej metody jest ekonomicznie uzasadnione tylko przy dużej produkcji, a więc wielkoseryjnej, a przede wszystkim masowej. Na ogół serie wielkości 5000-M0000 sztuk są już opłacalne.
Spośród części silnikowych odlewanych pod ciśnieniem wymienić można między innymi kadłuby silników motocyklowych, korpusy i inne elementy gaźników.
7. Odlewanie precyzyjne. Odlewanie precyzyjne polega w zasadzie na tym, że model przedmiotu, wykonany z wosku i pokryty odpowiednią powłoką krzemionkową, po zaformowaniu w piasku wytapia się, a powstałą w ten sposób wnękę zalewa metalem. W ostatnich czasach coraz częściej modele woskowe zastępuje się modelami z mas plastycznych ze względu na znacznie mniejszy koszt. Nową i coraz powszechniej używaną odmianą odlewania precyzyjnego jest zastąpienie modeli woskowych modelami z zamrożonej rtęci. Zastosowanie modeli rtęciowych pozwala na łączenie części modelu o bardzo skomplikowanym kształcie w jedną całość, czego nie dało się osiągnąć przy zastosowaniu innych materiałów.
Odlewanie precyzyjne pozwala na uzyskanie odlewów z różnych stopów o bardzo dokładnych kształtach i wymiarach, tak że dalsza obróbka skrawaniem jest niepotrzebna lub znacznie ograniczona; wystarczy wykonywać tylko szlifowanie lub polerowanie. Sposób ten stosuje się przede wszystkim do odlewania części z twardych stali wysokostopowych trudnych do obrobienia i stopów specjalnych.
Dokładność wykonania odlewów precyzyjnych przy produkcji masowej wynosi dla małych odlewów o wymiarze nominalnym do 30 mm ± 0,05-^0,1 mm, a dla większych ± 0,2-^0,5 mm.
Przy wytwarzaniu silników spalinowych odlewanie precyzyjne stosowane jest przede wszystkim do wyrobu łopatek turbin gazowych zespołów doładowujących (turbosprężarek) oraz silników odrzutowych. Łopatki turbinowe odlewane są zwykle grupowo, co zmniejsza zużycie metalu i ilość zalewanych form oraz umożliwia lepsze wykorzystanie pieców.
Na rys. 54 przedstawiono model grupy łopatek zaopatrzony w układ wlewowy z dolnym (syfonowym) doprowadzaniem metalu. Model i układ wlewowy wykonuje się z wosku w odpowiedniej matrycy, a następnie pokrywa cienką powłoką krzemionkowej masy ogniotrwałej. Formowanie odbywa się przy użyciu suchej lub półpłynnej masy formierskiej. Podsuszoną uprzednio formę podgrzewa się do temperatury, w której wosk wytapia się, po czym formę wypala w wyższej temperaturze. Z kolei formę podgrzaną do temperatury odpowiedniej dla danego stopu odlewniczego zalewa się metalem. Najczęściej stosowanym sposobem wypełniania formy jest odlewanie pod ciśnieniem odśrodkowym na maszynie o pionowej lub poziomej osi obrotu. Na rys. 55 przedstawiono schemat takiej maszyny o pionowej osi obrotu. Po nalaniu i ostudzeniu formy odlew wybija się i czyści.
Innym sposobem odlewania precyzyjnego, będącym jednym z ostatnich osiągnięć odlewnictwa, jest odlewanie skorupowe. Przebieg wykonania takich odlewów jest następujący. Na metalową płytę modelową podgrzaną do temperatury ok. 200°C nakłada się warstwę piasku kwarcowego, zmieszanego z żywicą syntetyczną odpowiedniego rodzaju. Pod wpływem ciepła przejmowanego od modelu żywica w sąsiedztwie powierzchni modelu topi się i zalepiając ziarna piasku tworzy skorupę masy. Po kilku sekundach nadmiar piasku usuwa się przez obrócenie płyty o 180°. Płytę wraz z przylegającą warstwą masy umieszcza się w piecu na kilka minut. Wskutek polimeryzacji lepiszcza masa twardnieje i tworzy powłokę formy w postaci skorupy. Połówki formy zdejmuje się z modelu przy pomocy wypychaczy, składa i otrzymaną formę zalewa metalem.
Zalety formowania skorupowego są następujące:
a) duża dokładność odlewów; przy odlewach średniej wielkości tole-
/ rancje wymiarowe wynoszą ± 0,2 mm;
11)powierzchnia odlewu jest gładka; zjawisko przywiązania „przypalonej" masy do odlewu jest prawie nieznane, co powoduje ograniczenie operacji czyszczenia do minimum;
12)mały opór stawiany odlewowi podczas jego kurczenia się, co zabezpiecza przed naprężeniem i pęknięciem odlewów;
13)puste w środku rdzenie odznaczają się doskonałą przepuszczalnością gazów, a po zalaniu formy metalem żywica będąca spoiwem masy rdzeniowej spala się i rdzenie łatwo usuwa się z odlewów;
14)formy skorupowe są bardzo wytrzymałe, operowanie nimi jest znacznie łatwiejsze niż formami piaskowymi bez obawy uszkodzenia; skorupy nie są higroskopijne i z tego powodu można je magazynować w dowolnie długim okresie czasu.
Do wad tego procesu należy zaliczyć to, że odlewy skorupowe mają bardziej gruboziarnistą strukturę niż odlewy wykonane w formach wilgotnych.
W formach skorupowych można odlewać żeliwo, staliwo oraz stopy metali nieżelaznych. Ze względu na to, że proces formowania wymaga metalowych modeli i rdzennic oraz dokładnego przygotowania produkcji, formy skorupowe znajdują zastosowanie tylko przy odlewach wielkoseryj-nych lub masowych.
Do najbardziej charakterystycznych odlewów wykonywanych według tej metody należy zaliczyć szereg części silnikowych, jak cylindry, zawory i wały korbowe.
8. Łączenie aluminium ze stalą lub żeliwem. Do niektórych rozwiązań konstrukcyjnych, a szczególnie w silnikach chłodzonych powietrzem (cylindry, głowice itp.), bardzo pożądane są tworzywa powstałe z połączenia żeliwa lub stali ze stopami aluminium. Tworzywo takie łączy w sobie dobre własności mechaniczne stali z odpowiednimi własnościami fizycznymi aluminium, takimi j ak dobra przewodność cieplna i mały ciężar właściwy.
Przed kilku laty został wynaleziony i rozwinięty sposób trwałego metalicznego połączenia żelaza z aluminium, opatentowanego następnie pod nazwą „Al-Fin". Polega on na tworzeniu pomiędzy obu metalami warstwy złożonej ze związku chemicznego Al Fe3 o grubości 0,2-f-0,3 mm. Związek Al Fe3 posiada ostatecznie dobre własności mechaniczne dla wyrównania naprężeń wewnętrznych powstających wskutek różnej rozszerzalności cieplnej obu łączonych metali. Mikrostrukturę połączenia aluminium ze stalą i żeliwem przedstawiono na rys. 56.
Wykonanie opisanego połączenia polega na odpowiednim przygotowaniu powierzchni części stalowej lub żeliwnej, a następnie zanurzeniu jej na kilka minut w kąpieli roztopionego aluminium w celu wytworzenia warstwy związku Al Fe3. Przedmiot pokryty warstwą tego związku u-mieszcza się w kokili (rzadziej w formie piaskowej) i zalewa stopem aluminiowym.
Opisana metoda stosowana jest przy wytwarzaniu wielu części silnika. Typowym przykładem może
być cylinder silnika motocyklowego, chłodzonego powietrzem (rys. 57), którego część robocza jest wykonana z żeliwa, a część odprowadzająca ciepło — z aluminium. Podobne cylindry stosowane są w silnikach lotniczych i samochodowych, chłodzonych powietrzem. Spośród innych części silnikowych wykonywanych według tego sposobu należy wymienić: aluminiowe głowice silników z zapłonem samoczynnym chłodzone powietrzem z zalanymi komorami wirowymi, aluminiowe głowice silników motocyklowych z zalanymi gniazdami zaworowymi i gniazdami na świece, aluminiowe tłoki silników z zapłonem samoczynnym z zalanymi wkładkami na górne pierścienie uszczelniające (rys. 58), koła zębate rozrządu wykonane ze stopu aluminium i zaopatrzone w stalową piastę oraz szereg innych elementów.