Filtry powietrza
Działanie pyłu zawartego w powietrzu zasysanym przez silnik jest bardzo szkodliwe. Pył zawiera w sobie między innymi kwarc, a więc minerał znacznie twardszy od stali. Pochodzi on z rozgniecionych ziarenek piasku i jest przez wiatr unoszony z szos, pól itd. Pył dostawszy się do cylindra osiada na jego ściankach i tworzy z olejem coś w rodzaju pasty ściernej o bardzo intensywnym działaniu.
Szkodliwe działanie kurzu w silniku nie ogranicza się tylko do gładzi cylindrów. Można je zauważyć na wszystkich częściach, które stykają się bądź z zapylonym powietrzem, bądź z olejem zawierającym kurz. Olej w silniku doprowadza pył do wszystkich łożysk, wskutek czego wydatnie przyspiesza ich zużycie.
Filtry oleju włączone do układu smarowania nie mogą zatrzymać tak drobnych ziarenek pyłu; nawet częsta zmiana oleju nie wpływa na polepszenie sytuacji, gdyż do silnika dostają się coraz to nowe ilości kurzu. Aby uchronić silniki przed szkodliwym działaniem pyłu, trzeba go usunąć z powietrza pobieranego przez silnik, stosując filtr zasysanego powietrza.
W samochodach Warszawa 223 i 224 zastosowano filtry powietrza z kąpielą olejową i zawirowaniem. Zawirowanie oczyszcza wstępnie z grubszych zanieczyszczeń przepływające powietrze przed przejściem przez siatkowy wkład filtrujący oraz powoduje nasycanie wkładu olejem.
Przepływające powietrze początkowo oczyszczane jest z grubszych zanieczyszczeń przez zawirowanie, a następnie z drobnych przez układ siatkowy.
W celu zapewnienia dopływu czystego powietrza do silnika, w czasie obsług technicznych OT-1 i OT-2 należy wymienić olej w filtrze, a sam filtr oczyścić. Do filtrów powietrza stosujemy olej silnikowy przewidziany do silnika, używając do obu filtrów po 0,25 1 oleju.
Czynności związane z czyszczeniem filtrów i wymianą oleju wykonuje się w następującej kolejności:
— odkręcić śrubę skrzydełkową pokrywy filtru silnika M-20 lub nakrętkę skrzydełkową filtru silnika S 21;
zdjąć pokrywę, wyjąć wkład filtru, wymontować obudowę filtru, wylać zanieczyszczony olej;
wszystkie części wymyć w benzynie i wysuszyć;
założyć korpus filtru na gaźnik i nalać świeżego oleju silnikowego, po czym zmontować resztę części i zakręcić śrubę lub nakrętkę skrzydełkową.
W ramach unifikacji części i podzespołów w samochodach produkcji krajowej zastosowano do modelu 223 nowy filtr powietrza z wkładem papierowym. Zmianę wprowadzono do produkcji w 1970 r. od nr silnika S 21 —81638.
Budowa oparta jest o konstrukcję filtru stosowanego do samochodu Polski FIAT 125P. Nowy filtr powietrza ma nr katalogowy S 21 — 1109005.
Do kompletu montażowego wchodzą następujące części:
S 21 — 1008091 wspornik filtru powietrza,
M6 X 16 śruba,
6,5 cynk podkładka okrągła,
6,1 cynk podkładka sprężysta,
M6 cynk nakrętka sześciokątna.
Części te trzeba kupić, chcąc wymienić poprzednio stosowany filtr na filtr z wkładem papierowym.
Wspornik mocuje się pod śrubę kolektora ssącego. Przed odkręceniem śruby kolektora w otwór z góry należy wpuścić 3-f4 kropli nafty (gdy silnik jest zimny).
Obsługi okresowe ograniczają się od wymiany wkładu filtrującego nr katalogowy 41 22203 co 10 000 km przebiegu. Ponadto istnieje możliwość regulacji filtru na pracę w okresie letnim lub zimowym.