Dogładzanie i polerowanie czopów i krzywek
Jak już było poprzednio wspomniane, po szlifowaniu szereg wytwórni produkujących szybkobieżne silniki stosuje polerowanie lub dogładzanie czopów i krzywek, albo też polerowanie krzywek i dogładzanie czopów.
Polerowanie czopów i krzywek przeprowadza się na specjalnych obrabiarkach przy użyciu płóciennej lub papierowej taśmy szmerglowej.
Dogładzanie czopów wału rozrządu przeprowadza się w podobny sposób jak w przypadku obróbki czopów wału korbowego. Stosowane do tej operacji dogładzarki wyposażone są w głowice obchwytujące czopy na połowie ich obwodu. Wał rozrządu obraca się z prędkością około 250 obr/min, a głowice wykonują ruch oscylacyjny (postępowozwrotny) o amplitudzie wahań ok. 3 mm i częstotliwości ok. 150 podwójnych skoków na minutę. Nacisk kamieni na obrabianą powierzchnię wynosi 0,5r0,7 kG/cm2. Grubość warstwy usuwanej przy dogładzaniu jest bardzo mała i waha się w granicach 0,005f0,01 mm.
Do dogładzania krzywek stosuje się dogładzarki z dwoma rzędami drobnoziarnistych tarcz ściernych, których liczba odpowiada liczbie' obrabianych krzywek. Podczas tej operacji występują cztery ruchy robocze: 1) ruch obrotowy tarczy, 2) ruch obrotowy przedmiotu, 3) powolny ruch postępowy przedmiotu w kierunku jego osi i 4) oscylacyjny ruch przedmiotu o amplitudzie 3 mm i częstotliwości 230 podwójnych skoków na minutę. Początkowo wał rozrządu obraca się wolno w jednym kierunku, przy czym w procesie obróbki bierze udział jeden rząd tarcz, które mogą się przesuwać w kierunku prostopadłym do osi wału. Po upływie 10 sek kierunek obrotu wału zmienia się na przeciwny i jednocześnie następuje zmiana tarcz ściernych. Obróbka za pomocą drugiego rzędu tarcz trwa również 10 sek. W czasie całej tej operacji zdejmowana jest warstwa metalu o grubości 0,005 mm.