Charakterystyka techniczna samochodu
Charakterystyka techniczna samochodu jest to zbiór informacji umożliwiających porównanie technicznych właściwości danego samochodu z właściwościami innych samochodów. Charakterystyka techniczna samochodu obejmuje podstawowe wymiary, masy, własności ruchowe, dane charakteryzujące konstrukcję pojazdu itp. Aby dane te rzeczywiście umożliwiły porównywanie różnych pojazdów, wszystkie parametry wchodzące w skład charakterystyki technicznej muszą być jednoznacznie zdefiniowane. Nazwy i określenia tych parametrów, a niekiedy także sposób ich pomiaru, są podane w Polskich Normach *). Poniżej podano przykładowo określenia niektórych podstawowych parametrów charakterystyki technicznej samochodu (wymiary pojazdu podano na rys. 4.1).
Długość pojazdu a — odległość między skrajnymi (przednim i tylnym) punktami pojazdu mierzona równolegle do jego osi podłużnej.
Szerokość pojazdu b — odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu pojazdu (z uwzględnieniem kierunkowskazów, luster itp., jeżeli są one przymocowane w sposób nieruchomy) mierzona równolegle do płaszczyzny jezdni.
Wysokość pojazdu h — odległość między płaszczyzną jezdni i równoległą do niej płaszczyzną przechodzącą przez najwyżej położony punkt pojazdu nie obciążonego (o masie własnej).
Rozstaw osi 1 — odległość między prostymi łączącymi środki kół poszczególnych osi, mierzona przy symetrycznym ustawieniu kół względem podłużnej osi pojazdu.
Rozstaw kół s — odległość między punktami styku z powierzchnią jezdni środków bieżników kół tej samej osi (dla kół pojedynczych).
Prześwit w granicach rozstawu osi c — odległość od powierzchni jezdni najniżej położonego punktu znajdującego się między osiami pojazdu maksymalnie obciążonego, poza obrysem kół.
Prześwit poprzeczny p — odległość od powierzchni jezdni najniżej położonego punktu znajdującego się między kołami jednej osi pojazdu maksymalnie obciążonego.
Kąt natarcia aj — kąt między płaszczyzną jezdni a płaszczyzną styczną do kół przednich i do obrysu przedniej dolnej części pojazdu maksymalnie obciążonego.
Kąt zejścia oc2 — kąt między płaszczyzną jezdni a płaszczyzną styczną do kół tylnych i do obrysu tylnej dolnej części pojazdu maksymalnie obciążonego, bez uwzględnienia części odchylanych, nie umocowanych trwale do pojazdu.
Masa własna pojazdu — masa^kompletnego pojazdu, łącznie z masą paliwa, olejów, smarów i innych cieczy w ilości nominalnej oraz masą normalnego wyposażenia, bez masy obsługi i ładunków.
Maksymalna masa całkowita pojazdu — masa ustalona przez producenta dla określonych warunków pracy.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu — masa pojazdu ustalona przez władze administracyjne dopuszczające go do ruchu.
Ładowność — różnica między maksymalną masą całkowitą a masą własną pojazdu.
Ładowność dopuszczalna — różnica między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu.
Obciążenie osi — część masy całkowitej pojazdu przypadająca na oś, ustalona przez wytwórcę pojazdu dla określonych warunków pracy.
Dopuszczalne obciążenie osi — część masy całkowitej pojazdu przypadająca na oś, ustalona przez organa administracyjne dopuszczające pojazd do ruchu.
U ciąg dopuszczalny — masa przyczep lub naczep, które mogą być sprzęgane z pojazdem ciągnącym, ustalona przez wytwórcę.
Prędkość maksymalna — największa średnia prędkość, jaką może osiągnąć pojazd nie obciążony ze startu lotnego, w określonych normami szczegółowymi warunkach pomiaru, na odcinku drogi o długości 1000 m.
Prędkość maksymalna użyteczna — największa średnia prędkość, jaką może osiągnąć pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej, ze startu lotnego, w określonych normami szczegółowymi warunkach pomiaru, na odcinku drogi o długości 1000 m.
Prędkość ekonomiczna — prędkość, przy której pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej, w określonych normami szczegółowymi warunkach pomiaru zużywa najmniej paliwa.
Przytoczone nazwy i określenia dotyczą tylko niektórych, wybranych parametrów charakterystyki technicznej samochodu. Pełna charakterystyka obejmuje ponadto wiele innych wielkości. Należą do nich nie wymienione wyżej wymiary i masy oraz takie parametry jak: przyspieszenie pojazdu, droga hamowania, kierowalność, głośność wewnętrzna i zewnętrzna, widoczność z miejsca kierowcy i in. Dane te określa się posługując specjalną aparaturą pomiarową, w sposób ustalony normami. Badania mające na celu określenie charakterystyki technicznej pojazdu nazywa się badaniami kwalifikacyjnymi pierwszego stopnia.