Budowa nadwozi
Nadwozie jest to część pojazdu,
w której znajduje się pomieszczenie kierowcy i która, zależnie od przeznaczenia, służy do przewozu pasażerów, ładunków lub wykonywania innych określonych zadań. Nadwozie stanowi ponadto zewnętrzną obudowę pojazdu i dlatego w jego skład wchodzą błotniki, osłona silnika, osłona chłodnicy, stopnie, zderzaki itd.
Zadaniem nadwozia jest zapewnienie maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa jazdy kierowcy i pasażerom, optymalnych warunków przewozu ładunków oraz — w przypadku nadwozi specjalnych — umożliwienie jak najlepszego wykonywania zadań, do jakich przeznaczony jest pojazd. Ponadto nadwozie powinno odznaczać się wystarczającą wytrzymałością, przy możliwie małym ciężarze, jak najprostszą technologią wykonania oraz estetycznym wyglądem. Środek ciężkości nadwozia powinien znajdować się jak najniżej, a współczynnik oporów powietrza powinien mieć możliwie małą wartość.
Pod względem funkcjonalnym nadwozie samochodu można podzielić na trzy części: przedział osobowy — w którym znajduje się miejsce kierowcy i pasażerów, przedział silnika — oddzielony od przedziału osobowego w sposób zapewniający jak najlepszą izolację hałasów, wibracji i zanieczyszczeń powietrza, związanych z pracą silnika, oraz przedział ładunkowy — przeznaczony bądź do przewozu bagażu pasażerów, bądź do przewozu ładunków.
Zależnie od przeznaczenia pojazdu poszczególne części jego nadwozia mogą być mniej lub więcej rozbudowane. Pod tym względem nadwozia dzieli się na cztery grupy: osobowe, autobusowe, ciężarowe i specjalne.
Samochody osobowe i autobusy służą do przewozu osób. Dlatego ich nadwozia mają rozbudowany przedział osobowy, natomiast przedział ładunkowy jest w nich ograniczony do przestrzeni niezbędnej do przewożenia bagażu pasażerów.
Samochody ciężarowe, służące do przewozu ładunków, mają nadwozia o rozbudowanym przedziale ładunkowym. Przedział osobowy stanowi w nich kabina kierowcy, w której prócz miejsca kierowcy znajduje się zwykle l-f-3 miejsc, przeznaczonych dla pomocnika kierowcy, konwojentów lub innych osób.
Samochody specjalne mają bardzo zróżnicowane nadwozia, zależnie od ich przeznaczenia.