Badania pojazdu po naprawie
Kompletne pojazdy opuszczające linię montażu ostatecznego w zasadzie nie podlegają w zakładzie docieraniu, jeżeli nie liczyć kilkudziesięciokilómetrowej jazdy próbnej, podczas której doświadczony pracownik dokonuje oceny stanu technicznego naprawionego samochodu, obserwując działanie poszczególnych jego mechanizmów.
Bezpośrednio po zmontowaniu samochód opuszczający linię kierowany jest do przeglądu, który dokonywany jest prze/ pracownika działu kontroli jakości. Przegląd ten ma na celu sprawdzenie dokładności montażu, kompletności pojazdu oraz stanu technicznego tych zespołów, które można sprawdzić w czasie postoju (oświetlenie, mechanizm wywrotu samochodu samowyładowczego itp.). Podczas przeglądu dokonuje się również regulacji niektórych mechanizmów — np. sterowania skrzynki biegów, sprzęgła, hamulców. Przed próbną jazdą należy również sprawdzić zabezpieczenia zamocowań, zawieszenie silnika, poziom oleju w poszczególnych mechanizmach, poziom wody w chłodnicy, ciśnienie w ogumieniu itp.
Po przeglądzie pojazd kierowany jest na jazdę próbną W czasie jazdy sprawdza się działanie wszystkich mechanizmów samochodu, w sposób opisany w rozdziale 7. Podczas jazdy kontroler zakładu notuje wszystkie zauważone niesprawności i uwagi dotyczące pracy mechanizmów. Jeżeli nie zostaną stwierdzone poważniejsze niesprawności, zauważone usterki zostają usunięte po powrocie do zakładu i pojazd uznany za sprawny zostaje umyty i skierowany do lakierni.
W niektórych zakładach, np. w zakładach naprawczych w Czechosłowacji, jazdę próbną wykonuje się samym podwoziem pojazdu (wraz z silnikiem i wmontowanym specjalnym siedzeniem kierowcy). Po usunięciu usterek stwierdzonych podczas jazdy próbnej montuje się nadwozie, dokonuje się przeglądu, a następnie kieruje się samochód na trasę długości 100-r-150 km o zróżnicowanych warunkach terenowych. W czasie jazdy sprawdza się zużycie paliwa, własności dynamiczne, eksploatacyjne itp. Jazda zapewnia wstępne dotarcie zespołów, a ponadto umożliwia wykrycie wielu niesprawności przed przekazaniem pojazdu użytkownikowi. Takie postępowanie, jakkolwiek bardziej pracochłonne, a więc i droższe niż opisane poprzednio, w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia niezawodności pojazdów opuszczających zakład naprawczy.
Odbiór pojazdu z zakładu naprawczego odbywa się w specjalnie wydzielonym punkcie zakładu. Polakierowane, sprawdzone pojazdy oczekują na odbiór w magazynie pojazdów naprawionych.
Należy pamiętać, że odebrany z naprawy samochód, podobnie jak samochód nowy, nie jest jeszcze pełnosprawnym pojazdem i zanim osiągnie pełną gotowość do wykonywania zadań przewozowych, musi być eksploatowany ostrożnie, ściśle wg przepisów o użytkowaniu pojazdów samochodowych w czasie docierania. Przepisy takie zawarte są w instrukcji fabrycznej każdego pojazdu.