Automatyzacja produkcji tłoków samochodowych
Jak już wspominaliśmy w rozdziale piątym, w Związku Radzieckim pracuje fabrykaautomat wytwarzająca tłoki do silników samochodowych, w której zautomatyzowano wszystkie operacje, tj. począwszy od wykonania odlewu aż do opakowania włącznie. Tłoki te odlewane są ze stopu aluminiowomiedziowokrzemowego.
Proces technologiczny dzieli się na cztery zasadnicze etapy: odlewanie kokilowe, obróbka cieplna, obróbka mechaniczna oraz selekcja obrobionych tłoków na grupy i pakowanie. Cała fabryka podzielona jest na samowystarczalne działy, związane ze sobą zautomatyzowanymi przenośnikami, które dostarczają i odbierają z agregatów materiał wyjściowy, półfabrykaty i gotowe wyroby.
Dział odlewniczy składa się z następujących całkowicie zautomatyzowanych agregatów: elektrycznego pieca do topienia, sześciokokilowej karuzelowej maszyny do odlewania i agregatu do obcinania nadlewów.
Obróbka cieplna odbywa się w piecach elektrycznych o działaniu ciągłym. W piecach tych tłoki są podgrzewane w czasie 30 min. do temperatury 245f255° C, w której przebywają następnie 5,5 godz., po czym następuje ich chłodzenie do temperatury 20r50° C w czasie 32 min. Po obróbce cieplnej twardość (sprawdzana dla każdego tłoka za pomocą specjalnego samoczynnego przyrządu) tłoków wynosi 100r130 HRB.
W dziale obróbki mechanicznej istnieją następujące stanowiska:
1) stanowisko obróbki podstaw obróbkowych z ręcznym ładowaniem,
2) samoczynna linia obróbkowa połączona z przenośnikiem agregatu do
cynowania,
1)stanowisko do obróbki wykańczającej otworów na sworznie tłokowe,
2)stanowisko samoczynnej kontroli i selekcji.
Przebieg procesu technologicznego obróbki tłoków w dziale mechanicznym podano w tabl. 33.
Po zakończeniu obróbki mechanicznej następuje smarowanie antykorozyjne i pakowanie na samoczynnej maszynie do smarowania i pakowania.