Akumulator
We wszystkich typach samochodów Warszawa stosuje się akumulatory o pojemności 54 Ah i napięciu 12 V. Konserwacja akumulatora polega na utrzymywaniu poziomu elektrolitu około 10 mm ponad górną krawędzią płyt (rys. 2.60). Przy uzupełnianiu należy dodawać wody destylowanej (nie wolno dolewać wody zwykłej lub kwasu siarkowego bezpośrednio do akumulatora). Gęstość elektrolitu powinna
wynosić 1,285 g/cm3 w temperaturze 20°C (rys. 2.61), a napięcie robocze ogniwa akumulatora 2,2 V.
Poza tym należy sprawdzić zaciski końcówek przewodów akumulatora oraz gwint śrub mocujących akumulator do podstawy. Wszelkie zewnętrzne zanieczyszczenia akumulatora i rozlany elektrolit należy usunąć kawałkiem szmaty zwilżonej 5-j-10°/o roztworem amoniaku lub roztworem ługu sodowego, a następnie wytrzeć akumulator do sucha. Otwory wentylacyjne w korkach powinny być czyste, a końcówki akumulatora lekko posmarowane smarem stałym lub wazeliną techniczną.
Może się zdarzyć, że elektrolit wyciekający z akumulatora spowodował korozję blach. Aby temu zapobiec, można akumulator owinąć folią plastikową złożoną w kształcie pudełka. Zabezpieczy to całkowicie przed rozlaniem się elektrolitu. Skorodowane blachy należy dokładnie
oczyścić, a następnie pomalować lakierem. Dobrze jest też przewody elektryczne znajdujące się poniżej akumulatora owinąć również folią plastikową; zapobiegnie to ewentualnym zwarciom i uszkodzeniom izolacji. Podczas silnych mrozów gwałtownie spada pojemność akumulatora, co powoduje utrudniony rozruch silnika.
W tym przypadku wskazane jest, aby na noc akumulator wyjmować z samochodu, przechowywać w ciepłym miejscu i zamontowywać go bezpośrednio przed uruchomieniem silnika. Jest to tym bardziej istotne, że w czasie mrozów wzrost oporów tarcia w silniku powoduje zwiększone zapotrzebowanie przez rozrusznik na prąd z akumulatora. Podczas wszystkich prac wykonywanych przy akumulatorze należy zachować dużą ostrożność, gdyż rozlany kwas może spowodować poparzenia skóry lub zniszczenie ubrania albo obuwia. Szczególnie nie należy zbliżać się z otwartym ogniem do otwartych ogniw akumulatora, gdyż grozi to wybuchem.