Wylewanie stopy korbowodii białym metalem
Przed przystąpieniem do wylewania należy wykonać jeszcze cały szereg zabiegów przygotowawczych, tj. odtłuszczanie, mycie, zabezpieczenie pastą ochronną powierzchni nie przeznaczonych do wylewania, trawienie i pobielanie. Sposób przeprowadzenia wymienionych zabiegów w znacznym stopniu uzależniony jest od rodzaju stosowanego stopu łożyskowego; rozpatrzmy to na przykładzie białego metalu Ł lOAs !).
Korbowód odtłuszcza się poddając go działaniu oparów trójchlorku etylenu w czasie 5510 min, a następnie trawiąc w 30°/o roztworze kwasu solnego w temperaturze pokojowej w czasie 5 min lub w 15%> roztworze kwasu solnego w temperaturze 50560° C.
Trawienie przeprowadza się w roztworze składającym się z 11,75 1 wody, 5,88 1 kwasu solnego, 5,25 kg chlorku cynku i 2,1 kg chlorku amonu. Jeżeli po tym trawieniu roztwór chlorku cynku nie pokrywa równo powierzchni przeznaczonej do wylewania, świadczy to o niedokładnym odtłuszczeniu; w tym przypadku odtłuszczanie należy przeprowadzić powtórnie.
Pobielanie polega na zanurzeniu stopy korbowodu i przetrzymaniu jej w czasie 355 min w roztopionym stopie wiążącym (30% cyny i 70% ołowiu) o temperaturze 3005320°C. Pobielanie przeprowadza się bezpośrednio przed wylewaniem, tak by stop wiążący w chwili wylewania znajdował się w stanie półpłynnym.
Wylewanie korbowodu stopem łożyskowym przeprowadza się w specjalnym urządzeniu metodą odśrodkową. Schemat takiego urządzenia i zamocowania w nim korbowodu pokazano na rys. 331. Stopę korbowodu dociska się do tarczy 1 sprężyną 2 za pośrednictwem drugiej tarczy 3. Jednocześnie w otwór łba wsuwa się kołek 4 dc ustalenia korbowodu i nadania mu ruchu obrotowego. Natychmiast (ze względu na konieczność utrzymania wysokiej temperatury korbowodu rozgrzanego przy pobielaniu) po zamocowaniu korbowodu i uruchomieniu urządzenia wlewa się rynienką 5 ściśle odmierzoną ilość roztopionego i dobrze przemieszanego stopu łożyskowego o temperaturze 4407470° C (dla omawianego przykładu wylewania stopem ŁlOAs). Liczba obrotów wrzeciona przy wylewaniu korbowodów samochodowych waha się w granicach 700rlOOO na minutę. Odmocowywanie korbowodu odbywa się ,za pomocą dźwigni 6. Dokładność wewnętrznej wylanej średnicy zależy od dokładności dozowania porcji stopu łożyskowego. Grubość
wylania wynosi zwykle 1,071,2 mm.