Pojazdy do przewozu artykułów żywnościowych
Pojazdy do przewozu artykułów żywnościowych. Oprócz o-mówionych już cystern do przewozu ciekłych środków spożywczych oraz furgonów do przewozu pieczywa, stanowiących jedną z odmian samochodów do przewozu ładunków przestrzennych, do transportu artykułów żywnościowych powszechnie stosuje się samochody-chłodnie, zabezpieczające ładunek przed zepsuciem się w czasie transportu. Nadwozie takiego samochodu to szczelnie zamykany, izolowany cieplnie od otoczenia furgon, wyposażony w urządzenia chłodzące lub zamrażające, których zadaniem jest utrzymywanie we wnętrzu stałej, niskiej temperatury. Furgony takie wyposaża się ponadto w urządzenia wentylacyjne, wytwarzające we wnętrzu pewne nadciśnienie, co przeciwdziała ewentualnemu przedostawaniu się pyłu i kurzu przez drobne nieszczelności.
Jako izolację cieplną ścian i dachów stosuje się materiały o małym ciężarze właściwym i małej przewodności cieplnej, takie jak korek prasowany, wata szklana, wełna żużlowa i inne. Stosuje się też folię aluminiową przedzielającą warstwy powietrza.
Urządzenia chłodzące można podzielić na: lodownie oraz zbiorniki z chłodziwem.
Lodownie oziębiają wnętrze nadwozia kosztem energii pobieranej do napędu sprężarki. Lodownia (rys. 26.12) składa się z parownika, sprężarki, skraplacza oraz zaworu regulującego, połączonych ze sobą przewodami.
Sprężarka, silnik i skraplacz osadzone są najczęściej na wspólnej ramie, stanowią jeden zespół, zamocowany w przedniej części nadwozia (rys. 26.13).
Zbiorniki z chłodziwem to urządzenia prostsze i tańsze, lecz nie zapewniające długotrwałego utrzymywania stałej, niskiej temperatury. Wymagają one częstej obsługi, polegającej na uzupełnianiu czynnika chłodzącego. Ponadto wadą takich urządzeń jest stosunkowo szybka korozja zbiorników z chłodziwem oraz możliwość zanieczyszczenia przewożonych ładunków produktami topnienia chłodziwa. Samochody-chlodnie oziębiane chło-
dziwem dostarczanym z zewnątrz stosuje się tylko do transportu bliskiego zasięgu. Jako chłodziwa używa się najczęściej zestalonego dwutlenku węgla (tzw. suchego lodu), który wsypuje się do umieszczonego pod sufitem użebrowanego zasobnika z blachy aluminiowej. Niekiedy jako chłodziwo stosuje się solanki (tzn. wodne roztwory różnych soli) ochładzane w urządzeniach stacjonarnych lub zainstalowanych w samochodzie.