Wytwarzanie pochew tylnnych mostów
Pochwy tylnych mostów do samochodów i ciągników są bardzo ważnymi i silnie obciążonymi częściami; przejmują one znaczne siły i momenty obrotowe. W pochwie tylnego mostu mieści się para stożkowych kół zębatych przekładni głównej, mechanizm różnicowy i półosie. W większości samochodów ciężarowych z silnikami szybkobieżnymi konieczne są znaczne przełożenia przekładni głównej tylnego mostu. Średnice kół napędzanych muszą więc być duże.
Aby uniknąć zbyt dużych średnic kół zębatych przeniesienie napędu z wału napędowego na koła wykonuje się za pomocą przekładni podwójnej, z zastosowaniem reduktora. W takich konstrukcjach do pochwy tylnego mostu mocuje się obudowę reduktora ze zmontowaną w niej przekładnią i mechanizmem różnicowym. Na końcach pochwy tylnego mostu montuje się łożyska toczne do piast kół i obrabia płaszczyzny stanowiące poduszki dla resorów.
Pochwy tylnego mostu dźwigają dwie trzecie ciężaru samochodu i dlatego muszą one być przede wszystkim szczególnie sztywne i wytrzymałe. Odkształcenia pochwy tylnego mostu wpływają na prawidłowość zazębienia przekładni kół stożkowych (przekładnia główna, koła zębate mechanizmu różnicowego) specjalnie wrażliwych na przekoszenia i przesunięcia osi.
Na rys. 444 przedstawiono pochwę tylnego mostu do samochodu ciężarowego.
Pochwy tylnych mostów można z punktu widzenia technologicznego podzielić na trzy główne rodzaje:
5)odlewane w całości;
6)tłoczone i spawane;
7)o konstrukcji mieszanej.
Pochwy pierwszego rodzaju odznaczają się największą sztywnością i wykonywane są jako jednolite odlewy ze stali lub żeliwa ciągliwego. Główną ich wadą jest znaczny ciężar w porównaniu z innymi rodzajami pochew, a ich obróbka jest bardziej pracochłonna z powodu małej dokładności dużych skomplikowanych odlewów.
Pochwy odlewane stosuje się w ciężkich samochodach ciężarowych i ciągnikach kołowych. Często w celu zwiększenia sztywności pochew z żeliwa ciągliwego w ich ramiona wciska się rury stalowe.
Tłoczone kadłuby spawane (rys. 444) wykonuje się ze stalowych rur ciągnionych lub z blachy walcowanej gatunku 30—35 o grubości 6 ż 12 mm. Pochwy te są mniej sztywne niż pochwy odlewane, jednakże ich wymiary i ciężar są mniejsze. W celu zwiększenia sztywności pochew przypawa się do nich pierścienie, nakładki itp.
Robocze części pochew, na których osadza się piasty i przez które przechodzą półosie, wykonuje się zwykle oddzielnie jako odkuwki, wstępnie obrabia i przypawa na styk do pochew.
Pochwy obrabia się ostatecznie po przyspawaniu wszystkich części. Pochwy spawane są szeroko rozpowszechnione zarówno w samochodach ciężarowych (średniej i małej nośności), jak i osobowych. Do głównych ich wad należy zaliczyć wysoki koszt materiału wyjściowego (rury, blachy walcowane) i stosunkowo złożony proces wytwarzania półfabrykatów, wymagający skomplikowanych, specjalnych i kosztownych urządzeń do tłoczenia i spawania.
Na rys. 445 przedstawiono kolejne stadia kształtowania tłoczonej pochwy tylnego mostu do czterotonnowego samochodu ciężarowego, którą wytwarza się z rury.
Na rys. 446 przedstawiono kolejne stadia kształtowania półfabrykatu podobnej pochwy wytwarzanej z blachy. W tym przypadku pracochłonność wyrobu jest większa niż w poprzednim, ale odpowiednio niższy jest koszt materiału wyjściowego.
Półfabrykaty otrzymywane taką metodą poddaje się obróbce cieplnej polegającej na normalizacji, w celu usunięcia naprężeń wewnętrznych powstałych przy tłoczeniu i spawaniu. Po dokładnym oczvszczeniu półfabrykaty obrabia się mechanicznie.
Pochwy trzeciego rodzaju otrzymuje się przez połączenie obrobionych odlewów rur i odkuwek. Część środkową pochwy odlewa się z żeliwa ciągliwego, zwykle w dwóch połówkach stanowiących część nośną i pokrywę, przy czym płaszczyzna podziału jest prostopadła względem półosi. Obie połówki mają obsady, w które wtłacza się ramiona pochwy z przypawanymi do nich na styk kołnierzami. Na ramionach tych mieszczą się powierzchnie walcowe do osadzania łożysk piast i kołnierze do mocowania bębnów hamulcowych oraz wsporniki do resorów.
Połówki pochew łączy się z odlewem środkowym zwykle nrzez wtłoczenie i rozwalcowanie, a niekiedy przez spawanie łukowe. Odlewy obrabia się całkowicie przed wtłoczeniem pochew. Powierzchnie robocze półpochew kształtuje się w kuźniach przez spęczanie na gorąco, obrabia wstępnie, spawa na styk z pochwami, hartuje i ostatecznie obrabia na liniach oddziałów mechanicznych po złożeniu z odlewem.
Na rys. 447 przedstawiono pochwę konstrukcji mieszanej do tylnego mostu samochodu ciężarowego. Pochwy tego rodzaju stosuje się w samochodach osobowych i ciężarowych małej i średniej mocy. Ich główną zaletą jest zastosowanie materiału różnej jakości na poszczególne części oraz kształtowanie zwartych konstrukcji. Do ich głównych wad należy zaliczyć małą sztywność spawów i połączeń nitowanych.
Do wykonania pochew konstrukcji mieszanej nie są zwykle potrzebne ciężkie i wielkie urządzenia, niezbędne do kształtowania kadłubów jednolitych. Potrzebna jest również przy obróbce mniejsza ilość specjalnych i specjalizowanych obrabiarek. Jednakże znaczna ilość części obrabianych i łączonych oraz szereg pośrednich operacji montażowych w toku obróbki, komplikuje ich produkcję.
Warunki techniczne wykonania pochew są różne i zależą od ich konstrukcji. Konkretnym przykładem odpowiednich wymagań jest rysunek wykonawczy pochwy tylnego mostu (rys. 448), której ogólny widok przedstawiono na rys. 444.